VW Passat Alltrack: All Inclusive

0

 

Tolik už toho bylo napsáno o kategorii “allroad”. Není to tak dávno, co zákazníci toužící po terénním kombi měli na výběr leda tak Audi A4 Allroad nebo Subaru Outback. Jenže těmto časům je konec. Automobilky velice rychle pochopily, že právě tato kategorie začíná nabírat na atraktivitě a tak jsme se dočkali třeba Škody Superb Outdoor. Pravda, jde sice jenom o paket, ale výsledek je v podstatě stejný.  Do prodeje vstoupil také Peugeot 508 RXH, mluví se o Insignii CrossFour a konečně možná tím nejdůležitějším hráčem bude příspěvek od automobilky Volkswagen – Passat Alltrack.

Německého nováčka jsme si stručně představili už v dubnovém vydání 4×4 AM, proto pouze v rychlosti zopakuji základní fakta. Alltrack vychází z výbavy Highline. Oproti ní navíc přidává efektní oplastování karoserie, nějaké ty štítky a nápisy Alltrack, v interiéru hliníkové obložení palubní desky a především třícentimetrový nárůst světlé výšky a pořádný kovový kryt pod motorem. Například z Volkswagenu Tiguan se pak do Passatu ještě nastěhoval systém usnadňující jízdu v terénu. Tlačítko Off Road umístěné na středovém tunelu mění chování ABS, reakce na plynový pedál nebo deaktivuje systém start/stop. Přesto je jasné, že bychom měli se slovem „terén“ zacházet opatrně. Ale k tomu se ještě dostaneme.

Image

I když Passat Alltrack nabídne vyšší světlou výšku, o něco lepší nájezdové úhly nebo zmíněný systém usnadňující jízdu v terénu, nezanedbatelnou roli v jeho případě hraje image. Passatů jezdí po silnicích hodně (především na českých dálnicích je jejich provoz podezřele hustý), tak proč se trochu neodlišit. Už například A4 Allroad nebo Outback od Subaru jasně ukázaly, že relativně jednoduché úpravy znamenají překvapivě působivý výsledek. Vyšší karoserie, plasty, pěkná kola a detaily z matného chromu. Rázem budete ve středu pozornosti.

A já se tomu ani nedivím, protože Alltrack se svým strohým a jednoduchým designem okořeněným o nějaké ty drobnosti prostě vypadá velmi dobře a nejednou si jej během testu chtěl kolemjdoucí prohlédnout. Především ten s atraktivním červeným lakem karoserie hodně poutal pozornost. Mimochodem barva se jmenuje Tornado a k dispozici je za příplatek 3400 Kč.

Do práce i do divadla

Passat Alltrack budí dojem univerzálního auta, se kterým můžete odvézt děti do školy, zajet do práce, odpoledne si odskočit na chatu a večer se vrátit rovnou do divadla. Údajně zvládne vše, a to včetně role reprezentativního dopravního prostředku. Lákavá kombinace, kterou prostě musíme vyzkoušet. A zkoušet ji budeme hned na dvou testovacích Passatech. Důvod je prostý. U nás si můžete pořídit Alltrack pouze s pohonem všech kol a motorem 2.0 TSI 155 kW nebo 2.0 TDI 125 kW.

První jmenovaný je standardně spojen s automatem, u nafty máte na výběr mezi manuálem a opět šestistupňovým DSG. Náš případ jsou automatické verze, přičemž rozdíl v pořizovací ceně činí pouhých 6000 Kč ve prospěch dieselu.

Další otázka tedy zní: benzín nebo diesel?

Dobrá, Alltrack je univerzál. My začneme ve městě. Na první pohled to možná vypadá divně, ale také ve městech se najde spousta příležitostí, kdy majitel terénněji laděného automobilu ocení jeho přednosti. Různé velké retardéry, vysoké obrubníky, rozbitá parkoviště a tak dále. Alltrack zde naplno těží ze své vyšší světlé výšky. Ještě více ale řidič ocení zástup asistenčních systémů. Ty ovšem nejsou výsadou pouze Alltracku. Výčet můžeme začít od parkovací kamery, přes hlídání mrtvého úhlu nebo jízdních pruhů až po podvozek DCC s možností nastavení tlumičů do režimu Sport, Normal nebo Comfort. Hádejte, který z nich je asi tak nejlepší na městskou dlažbu.

K podvozku DCC je ale dobré doplnit jeden drobný detail. Zákazník si jej může pořídit za příplatek, nicméně spolu s možností nastavení tlumičů si také kupuje podvozek nižší o jeden centimetr. Takže k dispozici potom nemáte tři, nýbrž pouze dva centimetry k dobru. Pokud bych měl zmínit nějaký rozdíl mezi testovaným TDI a TSI, pak to může být například fakt, že diesel má systém start/stop, TSI jej nemá. Osobně nepovažuji samočinné vypínání motoru při stání za věc jakkoli přínosnou, takže do města jednoznačně raději s benzínem, který navíc přidá o trochu klidnější chod, ale také vyšší spotřebu.

XDS pro oba

O tom, že Alltrack chce být opravdu univerzální, svědčí na jedné straně vyšší podvozek, na druhé straně elektronická uzávěrka předního diferenciálu XDS, která vám při ostřejší jízdě v zatáčce přibrzdí vnitřní kolo. Alltrack ji má ve standardu jak u dieselu, tak u výkonnějšího TSI. I díky systému DCC byste na běžné silnici rozdíly v jízdě oproti klasickému Passatu hledali jen hodně těžko. Jízdní vlastnosti jsou nadprůměrné. TSI celkem logicky přidává zajímavější zátah, příjemný zvuk a možná také trochu té sportovní emoce.

Ať si říká o Alltracku kdo chce, co chce, nejvíce času bude stejně trávit na dálnicích no a tam se pro změnu hodí více diesel. Opět stojí za připomenutí asistenční systémy. Především adaptivní tempomat schopný úplně zastavit nebo asistent pro jízdu v jízdních pruzích, který poměrně spolehlivě a přesně zasahuje do řízení. Tahle kombinace vám dovolí na pár vteřin zcela zapomenout na řízení. Po určité době se ozve varovný tón a na displeji se objeví hláška o tom, že se máte přestat věnovat tomu, co kde lítá, a že máte převzít řízení. Passat totiž v tu chvíli řídit přestává.

Já do lesa…

Nepojedu! Alespoň ne tehdy, pokud tam nepovede nějaká rozumná polní cesta. Alltrack má ochranu motoru, má také vyšší světlou výšku i tlačítko Off Road, ale cokoliv, co zavání terénem, po něm nikdo chtít nemůže. Jednou, dvakrát, třikrát… Občas by auto asi zvládlo i drsnější projížďku, ale i přes všechny ty novinky je za volantem hodně znát, že Passat trpí a že by tisíckrát radši zpátky na dálnici. V tomto směru prostě dál vládne Subaru Outback, který v případě manuální převodovky a dieselu používá klasický mezinápravový diferenciál a kromě toho nabídne také podvozek schopný účinněji vyžehlit díry, nerovnosti a podobné záležitosti. Alltrack si nepočíná špatně, ale na Subaru to jednoduše nestačí.

Kam až se tedy s novou verzí Passatu dostanete? Na louku, k chatě, přes menší brod. Abych řekl pravdu, nedostanete se o tolik dál než s běžnou čtyřkolkou, vše ale zvládnete s větším nadhledem a nebudete při tom mít černé svědomí ze zlověstných zvuků ozývajících se od podvozku. A navíc dostanete auto na pohled velmi atraktivní. Tím se opět dostáváme k úvodu testu. Ano, Alltrack je o jízdě po polní cestě, sněhu a podobně, ale o tom všem je jenom trochu. Mnohem více je o designu a stylu. I to je důvod, proč se na jiných trzích prodává také jako předokolka.

TDI nebo TSI

Jakmile jsme auta dostali, rovnou jsme s nimi vyrazili vstříc prvním testovacím kilometrům. Bylo by chybou přeskočit interiér, i když vzhledem k tomu, co nabízí oproti výbavě Highline, by to bylo chybou malou. Interiér je notoricky známý, Alltrack přidává v úvodu zmíněné hliníkové obložení palubní desky, nápisy Alltrack a… Co ještě? No to je asi tak skoro všechno. Uvnitř je to pořád strohý a přehledný Volkswagen, v tomto případě zabalený do malinko atraktivnějšího balení. Hliník se vám ovšem bude líbit do té doby, dokud nevyrazíte na cestu za ostrého slunce. Jak je ten kov pěkný, tak také pěkně odráží světlo, což není pro řízení úplně to pravé ořechové.

Odpovědět na otázku, zda dát přednost dvoulitrovému TDI nebo vrcholnému TSI, není snadné. TDI útočí na spotřebu, to je jasné. Svědčí o tom jak systém start/stop, tak také fakt, že automatické DSG jak může, vyřazuje na neutrál. Během naší testovací jízdy skončil naftový Alltrack na 7,6 l/100 km. Určitě není problém dostat se pod sedm. Oproti klasickému Passatu se budete pohybovat s Alltrackem se spotřebou vyšší o dvě deci na sto kilometrů. TSI je na jízdu příjemnější, je tišší, kultivovanější, silnější, má příjemnější zvuk a tak dále.

Jenže není to úplně symbol úsporné jízdy. Stejnou trasu absolvoval benzinový Alltrack se spotřebou vyšší o necelých pět litrů. Důvodem pro Passat Alltrack 2.0 TSI 155 kW DSG ale může být fakt, že tato motorizace není dostupná pro běžné kombi. Nač ovšem dělat věci složité. Už jsem napsal, že Alltrack, i když je vybaven pro jízdu mimo silnice, bude nejčastěji k vidění na dálnicích, takže naše volba by přes velmi zajímavé svezení s benzinem měla pod kapotou naftový čtyřválec.

Passat Alltrack je sice „All“ a nabízí v podstatě všechno, všechny cesty ale samozřejmě nezvládne. Je to zatraceně zajímavá alternativa k běžnému Passatu. Zajímavější je o to víc, že v porovnání s provedením Highline nepřiplácíte nic navíc. Pouze si máte vybrat, zda vám stačí silnice, nebo zda chcete hezčí design, více stylu a menší nervové vypětí, pokud náhodou opustíte zpevněné komunikace. V tom případě je Alltrack jasnou volbou.

VW Passat Alltrack 2.0 TSI
Základní cena | 912 900 Kč
Motor | zážehový čtyřválec, 1984 ccm, 155 kW / 5300-6200 ot.min-1, 280 Nm/1700-200 ot.min.-1
Převodovka | šestistupňová automatická, pohon všech kol
Jízda | 0-100 km/h za 7,8 s, 212 km/h, spotřeba v testu 12,5 l/100 km

VW Passat Alltrack 2.0 TDI
Základní cena | 906 900 Kč
Motor | vznětový čtyřválec, 1968 ccm, 125 kW / 4200 ot.min-1, 350 Nm/170-2500 ot.min.-1
Převodovka | šestistupňová automatická, pohon všech kol
Jízda | 0-100 km/h za 8,9 s, 211 km/h, spotřeba v testu 7,6 l/100 km