Vizuálně odlišíte nováčka od předchůdce na první pohled. Už tak rozměrný Grand Cherokee ještě povyrostl a celkově zmohutněl. Hlavní zásluhu na tom má boční profil, kde se snížila prosklená plocha ve prospěch masivního pontonu. V návaznosti na to se změnila i příď, nárazník je subtilnější, světlomety nižší a bohatě chromovaná maska s typickými sedmi vertikálními otvory ještě výraznější.
Svalnatý dojem podporují vystupující blatníky, které mají stále lichoběžníkové výřezy, a dvacetipalcová litá kola s pěti loukotěmi obouvající pneumatiky o rozměrech 265/50. Záď má několik vodorovných prolisů vymezujících prostor pro registrační značku, výhodou je dobře chráněná čočka parkovací kamery. Horizontální světla s čirou optikou však působí trochu nepatřičným „asijským“ dojmem. Jediná koncovka výfuku signalizuje přítomnost šestiválcového motoru, osmiválec 5,7 Hemi má dvě. Terénní ambice prozrazují dvě tažná oka vzadu a jedno vpředu.
Interiér v testované výbavě Overland kombinuje několik materiálů a povrchových úprav. Světlé plasty spodní části palubní desky a konzole kontrastují s vrškem obšitým tmavou kůží, chromovanými dekory a lištou z leštěného dřeva. Upřímně řečeno, místo dřeva bychom si v Jeepu dovedli docela dobře představit třeba kartáčovaný chrom. Zpracování je však kvalitní, pouze plasty na středové konzole a okolo opěrky ruky by mohly mít lépe opracované hrany.
Místa víc než dost
Vnitřní prostor sice opticky tak úplně nekoresponduje s vnějšími rozměry, ale po důkladném prozkoumání všech míst je třeba říct, že pohodlí zažijete, ať už se usadíte kamkoli. Přední sedačky jsou prostorné a dobře nastavitelné, zadním lze vytknout jedině poněkud nízko umístěný sedák. Lze to ale kompenzovat naklopením zadního opěradla.
Zavazadelník má vysoko umístěnou podlahu, ale metrová délka i šířka znamenají základní objem 782 litrů. Jednoduchým sklopením opěradel dělených v poměru 60:40 se docílí téměř dvojnásobku. Potěší množství háčků, vyjímatelná svítilna a výklopné sklo pátých dveří. Celé se však otevřou pouze do výšky 182 cm od země, spínač elektrického zavírání je umístěn neprakticky na levé straně kufru. Jeep hýří dvanáctivoltovými zásuvkami: dvě vpředu, jedna vzadu a jedna v kufru.
Volant, který má vrchní část ze stejného dřeva jako lišta v interiéru, se dobře drží, větší průměr není u terénního vozu na škodu. Vodorovná ramena nesou ovladače tempomatu a palubního počítače, ladění stanic a ovládání hlasitosti jsou na jejich zadní straně. Výhled je velmi dobrý až na směr šikmo vzad, kde se trochu projevují silnější sloupky a sklon střechy. Plochá a dlouhá příď má svůj podíl na obtížnější manipulaci s vozem při parkování, ale akustické senzory, samočinně sklápěná zrcátka a parkovací kamera tuto činnost usnadní. Pedál parkovací brzdy je umístěn klasicky vlevo nad opěrkou pro nohu.
Zahrne výbavou
Výbava Overland je vrcholným stupněm a tak nepřekvapí, že zde nechybí prakticky nic z bezpečnostních i komfortních prvků. Přední sedadla jsou elektricky seřiditelná, odvětrávaná a vyhřívaná, multimediální systém s navigací disponuje pevným diskem, přehrávačem CD a DVD (obrazovka pro zadní sedadla se vyklápí ze stropu), nechybí vstup pro USB a iPod. Přehrávač podává velmi bohatý prostorový zvuk, který doplňují syté basy ze subwooferu umístěného v kufru. Interiér prosvětluje střešní okno. Samozřejmostí je bezklíčové odemykání a startování.
Ne všechno je ale tak růžové. Ovládání navigace i audiosystému je zoufale neintuitivní a grafika už také nikoho neohromí. Pod přímým světlem na LCD obrazovce navíc neuvidíte vůbec nic. Dalším ergonomickým prohřeškem je odkaz na dřívější alianci s Daimlerem, totiž ovládání stěračů, dálkových světel a blinkrů na jediné páčce vlevo pod volantem. Ostatní tlačítka a spínače jsou však rozmístěné dobře. Připojení telefonu přes Bluetooth je možné realizovat výhradně prostřednictvím hlasového ovládání, které probíhá bohužel pouze v angličtině.
Přístrojová deska, která má narozdíl od zbytku interiéru bílé podsvícení, má výborně čitelné budíky otáčkoměru a rychloměru, přimlouvali bychom se však za větší a hustěji dělený ukazatel stavu nádrže. Zvyknout si na logiku členění údajů z palubního počítače chvilku trvá, ale pozitivem je bohaté množství poskytovaných informací.
Modernizace
Grand Cherokee prodělal množství změn i na podvozku. Zadní tuhá náprava dostala podstatně komfortnější pětiprvkové zavěšení, díky kterému se lépe vypořádává s nástrahami, které českým řidičům připravila zima ve spolupráci se silničáři. Přesto se ale na příčných prazích nebudete zdaleka cítit tak dobře jako v německé konkurenci. Vzduchové odpružení QuadraLift není pro šestiválcový motor dostupné ani za příplatek.
Jednotka s označením Pentastar má klasické uspořádání válců do V, ovšem na americký motor poměrně neobvyklé variabilní časování sacích a výfukových ventilů. Maximálním výkonem 210 kW (285 k) se konkurenci vyrovná, točivý moment 347 Nm však na vznětové motory přece jen ztrácí. Pětistupňová automatická převodovka je dobře známá z různých Mercedesů, Grand Cherokee tu opět prozrazuje příbuzenský vztah s velkým ML.
Pozitivem motoru je naprosto sametový chod, jednotka je navíc výborně odhlučněná. Do tří tisíc otáček se projevuje výhradně kultivovaným hučením, při stlačení plynu až na podlahu se nechá vytočit přes šest tisíc a doprovází to navýsost příjemným sytým barytonem.
Převodové ústrojí řadí hladce, pokud pedál jen lehce šimráte, převaluje se ručička otáčkoměru mezi 1000-1500 ot./min. v modře vymezeném pásmu, které navíc signalizuje rozsvícení kontrolky Eco na palubním počítači. Manuální změna převodů je možná vychylováním páky vlevo a vpravo, což kupodivu na kulise není nijak vyznačené. Zrychlení z nuly na 100 km/hzvládá Jeep pod 10 vteřin, ale zátah ve vyšších otáčkách není tak masivní jako u turbodieselů a projevuje se tu značná pohotovostní hmotnost (přes 2,3 tuny).
Pan Úspornější
Chrysler motor Pentastar chválí mimo jiné za jeho menší ochotu vysávat obsah nádrže, která má v případě Grand Cherokee objem 93 litrů. Teoretická kombinovaná spotřeba má činit 11,4 l/100 km, skutečnost se lehce liší. Ve městském provozu uvidíte na displeji údaje mezi 14,5-16,5 litru, po opuštění jeho hranic klesne spotřeba k 9,8 litru. Dálniční tempo znamená úbytek zhruba 12 litrů, zpomalení na stovku ji o dva litry srazí. Ve výsledku se budete muset opravdu hodně snažit, abyste se v kombinaci udrželi pod 13,5 litru. Ano, je to lepší výsledek než u předchozího modelu, ale ve srovnání s naftovým motorem pořád spotřebováváte řádově o 30-40 procent více.
Jízdu po silnici charakterizují značné náklony v zatáčkách a nutnost neustálého ručkování po volantu, řízení má totiž stále rejd kormidelního kola a nulovou zpětnou vazbu. Odezva na plyn je dobrá, ale reakce převodovky rychlostí odpovídají jejímu konstrukčnímu stáří. Brzdy by na první polovině své dráhy mohly být rozhodně ostřejší. I na dvacetipalcových kolech je cítit, že auto trochu „plave“, menší průměr by minimálně přispěl ke zvýšení komfortu na palubě.
V terénu se ale Jeep cítí jako ryba ve vodě. Je to zásluha robustní konstrukce podvozku s pohonem všech kol Quadra-Trac II. Kruhovým ovladačem u řadicí páky si můžete volit mezi režimy Auto, sport, sníh, bláto/písek a kamení, které přizpůsobí chování vozu na jednotlivých druzích povrchu, upraví rozdělování točivého momentu na jednotlivé nápravy a případně vypnou stabilizační systém. Režim pro kamenité povrchy lze zařadit pouze v kombinaci s redukcí (2,72:1).
Co to pro vás jako pro řidiče znamená? Je jedno, jestli vám v cestě stojí rozbahněná cesta plná výmolů, prašný nebo písčitý terén či zasněžené silnice. Grand Cherokee si s tím poradí. Stačí zvolit příslušný režim, případně zařadit redukci. Motor sice vyje a od podvozku se ozývá skřípění a vrzání, ale auto se nebojácně prodere téměř vším, co si na něj rozmary přírody mohou připravit. Pro opravdové pasti typu hlubokých závějí nebo hlubokého bláta ale raději zvolte spíš ortodoxní Wrangler, který sází na solidní mechaniku. Grand Cherokee už není ze staré školy a samosvorný diferenciál na zadní nápravě se dodává pouze k většímu Hemi, jinak vše hlídá elektronika.
Rozuzlení
Jeep Grand Cherokee se v nové generaci minimálně dotáhl na britskou konkurenci. K tomu, aby ohrozil německé stroje, mu přece jen schází lepší ovladatelnost na silnici. Výhodou základního 3.6 V6 Pentastar je výborný akustický projev, ovšem nechá si za něj pořádně zaplatit u benzínky a dojezdová vzdálenost horko těžko překročí 600 km.
Ovšem za cenu těsně pod 1 300 000 Kč dostanete vůz našlapaný výbavou až po střechu. To je přitom částka, kde konkurenční modely vybavené základními vznětovými šestiválci teprve začínají. Ve finále tedy může vyšší spotřebu vykoupit nižší pořizovací cena. Image Jeepu rozhodně neschází a nezůstává jen u něj. Pořád je to ten schopný pracant, teď navíc v luxusním provedení.
Plusy: terénní schopnosti, zvuk motoru, prostorný interiér, perfektní výbava, cena
Mínusy: spotřeba, odtažité řízení a velký rejd, ergonomie audiosystému a navigace, nízko otevírané dveře zavazadelníku
Cena a výbavy
Základní cena: 1 296 900 Kč
Cena testovaného vozu: 1 335 300 Kč
Technické údaje
Motor: atmosférický zážehový šestiválec
Objem: 3604 cm3
Max. výkon: 210 kW (285 k) při 6350 ot./min.
Max. točivý moment: 347 Nm při 4300 ot./min.
Převodovka: pětistupňová automatická
Délka x šířka x výška: 4822 x 1943 x 1781 mm
Rozvor: 2915 mm
Objem zavazadlového prostoru: 782/1554 l
Provozní/celková hmotnost: 2210/2750 kg
Max. rychlost: 206 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 s
Město: 16 l/100 km
Mimo město: 8,8 l/100 km
Kombinovaná: 11,4 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 13,5 l/100 km
Emise CO2: 265 g/km
Palivová nádrž: 93 l