BMW i8 jsme věnovali mnoho prostoru v červnovém čísle minulého roku, kdy za tímto automobilem vyrazil kolega Honza až do Ameriky. Nám se ovšem naskytla možnost vyzkoušet alespoň na chvilku totéž auto i v českém provozu a tuto nabídku jsme samozřejmě neodmítli. Konečně jsem se s německým a všude opěvovaným hybridem svezl také já.
Stručně zopakuji, že hybridní systém používající benzinový tříválec a dva elektromotory disponuje celkovým výkonem 362 koní a točivým momentem 570 Nm. Na stovce jste za 4,4 sekundy a maximálně pojedete 250 km/h.
Ano, BMW i8 je rychlé, ale můžete ho používat i jako obyčejný elektromobil pro jízdu po městě. Stále budete většinou patřit k těm, kteří od světel odjedou nejrychleji a ani se vám nemusí zapnout spalovací jednotka. Přední elektromotor umí pěkně zatáhnout. Přesto si dovolím tvrdit, že jde o funkci v podstatě zbytečnou. Samozřejmě i8 dává možnost dojet do města, tam se pohybovat jen na elektromotor za nula korun a pak zase odjet.
Připoutejte se!
Efektní nastupování ve stísněných prostorách nezvládnete, výhled z auta za moc nestojí a kamkoliv vůz odstavíte, během pěti sekund u něj bude člověk s mobilem, bude ho okukovat a fotit si ho. Toto auto přitahuje skutečně extrémní pozornost, což je z mého pohledu až nepříjemné.
Lépe se budete s i8 cítit na dálnici nebo mimo město. Nízká karoserie a prvotřídní aerodynamika znamenají relativně tiché cestování v relativním komfortu. Podvozek je ovšem tužší, takže vás i8 trochu natřásá. Ale vy jí to odpustíte. Důvod? Vyzkoušejte si pružné zrychlení třeba ze 100 km/h.
Jakmile dáte ve sportovním režimu pedál na podlahu, během chvilky se na displeji objeví nápis E-Boost a v ten moment zabere přední elektromotor. Za volantem máte pocit, jako kdyby vás zapřáhlo letadlo a táhlo vás vpřed. Zátah nekončí, je konstantní, a než se nadějete, jedete 230 km/h a po přidání plynu má auto i v takových rychlostech pořád tendenci vyrážet s vervou vpřed. Škoda, že je i8 vybavena relativně úzkými pneumatikami. Jestliže totiž potkáte v takto vysokých rychlostech boční vítr, dokáže to vůz dost znervóznět, jakkoliv je placatý.
Nejvíce jsem si ale užil s BMW i8 na okreskách. Řízení tohoto vozu je hravé, a kdo chce mačkat německý hybrid k okreskovým limitům, ten se musí mít na pozoru. Auto totiž umí být nedotáčivé, striktně neutrální i přetáčivé. Záleží na vás. Sportovní režim totiž pracuje v základu se spalovací jednotkou, která pohání zadní nápravu. Pokud je vlhko a vy na výjezdu přišlápnete plyn, zadní náprava se klidně utrhne a můžete začít driftovat. Pokud přidáte plyn pořádně a naplno zabere elektromotor, začne táhnout i přední náprava a auto pak jede jako po kolejích.
V praxi to tak znamená trochu potlačit svůj strach a v oblouku to regulérně osolit. Přední náprava se dá do práce a krásně vás vytáhne ze zatáčky. Vůz je navíc lehký a hodně nízký a má i nízké těžiště, proto má vrozené trakce na rozdávání.
Problémy a velkou pozornost ovšem vyžaduje brzdění do zatáček. Přední úzké pneumatiky mají hlavně na mokru tendenci snadno odevzdat svou trakci a jít do nedotáčivého smyku. Pozitivní je, že to okamžitě poznáte. Pochválit nakonec musím i podvozek. Navzdory atypickým pneumatikám a výbornému chování v zatáčkách si s většími českými nerovnostmi ví rady.
Výborné, ale zatím bereme Porsche
BMW i8 je auto z budoucnosti, které ale automobilka prodává už v současnosti. A to pro tento model znamená dvě nevýhody. Dost řidičů si ho nekoupí proto, aby ocenili jeho dovednosti, nýbrž proto, jak vypadá a jakou pozornost poutá, což je pro i8 škoda.
Druhou nevýhodou je fakt, že na trhu najdete v dané cenové relaci ještě řadu klasických supersportů s klasickým motorem. Ty jezdí minimálně stejně rychle, ale přidávají k tomu podstatně více emocí. Navíc aut jako i8 bude přibývat, aut jako Ferrari 458 Italia nebo Porsche 911 4S bude naopak čím dál méně.
BMW i8
Motor | zážehový přeplňovaný tříválec + 2x elektromotor, celkový výkon systému 362 k, celkový točivý moment 570 Nm
Jízda | 0–100 km/h za 4,4 s, 250 km/h, spotřeba v testu 9,8 l/100 km
Základní cena | 3 413 800 Kč