Test: Toyota Land Cruiser – pořádný old school

0

V Česku a vůbec v Evropě se máme skvěle. Můžeme si koupit vůz, jaký chceme, a bez problémů s ním jezdit. Asfaltové cesty jsou téměř všude, což však neplatí o některých zemích, kde i nezpevněná komunikace je darem z nebes. Právě do těchto podmínek se nejlépe hodí Land Cruiser, který své schopnosti předvedl Honzovy Markovičovi před dvěma měsíci v Namibii. Po skalách tento off-road šplhá jako kamzík a v terénu se cítí jako ryba ve vodě. Jak se ale dokáže vypořádat s městskou džunglí, asfaltovými zatáčkami nebo levým dálničním pruhem?

Málokterý model se může pochlubit tak dlouhou historií a výdrží na trhu jako právě Land Cruiser. Na trhu je dlouhých šedesát pět let a koupit si ho můžete ve dvou stovkách zemí po celém světě. Legendární vůz si dokázal vybudovat skvělé renomé, když se osvědčil v těch nejtěžších podmínkách.

Dlouhé životní cykly jednotlivých generací nejdou ruku v ruce s rychle přibývajícími moderními vychytávkami. A tak japonská automobilka musela přijít s omlazením aktuální generace.

Vedle mladistvějšího vzhledu se nejvíce změn odehrálo v kabině. Nový je například 4,2palcový displej v přístrojové kapličce za volantem nebo obrazovka multimediálního systému na středovém panelu. Dotyková obrazovka povyrostla a má konečně v dnešní době standardních osm palců. Tlačítek je méně a jsou vyrobena z kvalitnějších plastů. Toyota vyměnila rovněž volant – ten pochází z luxusnějšího modelu V8. Novinkou jsou ventilovaná přední sedadla. Kromě toho přibyla celá řada bezpečnostních asistentů. Land Cruiser umí varovat řidiče před hrozícím nárazem, detekuje chodce, hlídá vozy nacházející se v souběžných pruzích v takzvaném mrtvém úhlu a automaticky přepíná dálková i tlumená světla. Systém Toyota Safety Sense s ohledem na co nejúčinnější detekci objektů používá milimetrový radar v kombinaci s kamerou. Z dalších systémů na podporu řízení a zvýšení bezpečnosti je tu například systém monitorování provozu za vozidlem a vylepšený systém sledování tlaku v pneumatikách.

Přední sedadla (spíše křesla) vyhoví většině motoristů, stěžovat si na nedostatek prostoru nemohou ani vyšší jedinci. Trpět nebude řidičovo koleno (středový tunel je důkladně čalouněn) ani hlavy cestujících na zadních sedadlech. V druhé řadě je možné polohovat nejen samotná opěradla, ale posouvat lze i celé sedáky, čímž se úměrně zmenšuje objem zavazadelníku. Jejich sklopením vykouzlíte téměř ideální rovinu, což oceníte v případě nouzového přespání někde v divočině.

Pokud si připlatíte za Family paket, dostanete dvě sedadla v třetí řadě. S těmi se nemusíte prát, stačí držet příslušné tlačítko a sedadla pomocí elektromotorků vyjíždějí či zajíždějí do podlahy. Podívaná je to náramná a toto divadlo ocení zejména děti netrpělivě čekající na usazení. Jediné vyklápění opěrek hlav se provádí ručně. Na sedadla v třetí řadě se nastupuje překvapivě dobře. Své místo tam však naleznou maximálně jedinci s průměrným vzrůstem. Třetí řadu sedadel osobně považuji za zbytečnost, která zvyšuje cenu vozu a zmenšuje objem kufru. Elektrické ovládání je sice hezké, ale v praxi do zbývajícího prostoru neuložíte ani školní aktovky.

Otevřít páté dveře je vcelku oříšek. Madlo otevírání umístěné nezvykle vlevo si hraje na schovávanou. Na to si lze zvyknout. Pro Evropana je daleko horší směr otevírání rozměrných dveří. Ty se otevírají doprava – směrem k chodníku, což je při podélném parkování velmi nepraktické. Při nakládání věcí tak nezbývá nic jiného než podnikat okružní cestu kolem dveří. Také je dobré si za vozem nechávat více prostoru, aby dveře šlo vůbec otevřít. Pokud nakládáte něco lehkého a méně rozměrného, je tu jedna možnost, která mě osobně hodně potěšila. Sklo pátých dveří lze samostatně vyklopit směrem nahoru a do kufru tak jednoduše naložíte drobnější a lehčí předměty.

Samotné rezervní kolo, jak se na správný off-road sluší a patří, naleznete pod zadním nárazníkem. V kufru potěší přítomnost elektrické klasické zásuvky na 220 voltů, která dovoluje zapojit třeba kompresorovou ledničku.

Toyota nabízí Land Cruiser hned s několika motory, přičemž do našich končin se dostal pouze jediný z nich. Není to ani jeden zážehový agregát (na některých trzích koupíte 2,7litrový čtyřválec nebo čtyřlitrový vidlicový šestiválec). V Česku si musíme vystačit s dieselovým čtyřválcem 2,8 D-4D o výkonu 177 koní. Vybírat můžete jen mezi manuální nebo automatickou převodovkou, přičemž obě mají šest rychlostních stupňů. Zatímco automat se pojí se všemi výbavovými stupni, manuální skříň je vyhrazena pouze dvěma nejchudším výbavám.

S automatem má motor maximální točivý moment 450 Nm, což je o třicet více než v případě manuálu. Diesel uděluje vozu zrychlení na 100 km/h za 12,7 sekundy a rozjede jej až na 175 km/h. Průměrná spotřeba paliva činí 7,4 l/100 km. K udávané hodnotě se mi nedařilo přiblížit ani při cestách mimo město. Land Cruiser jsem přebíral vonící novotou se čtyřmi najetými kilometry. Po pěti stovkách kilometrů palubní počítač vykázal průměrnou spotřebu 11,1 litru. Po zajetí spotřeba určitě klesne k desetilitrové hranici, s vyšší spotřebou je nutné ovšem počítat. Zejména pak v terénu. Své dělá vyšší hmotnost, pohon všech kol, automat a rozměry i tvar karoserie.

A jak se tedy s offroadovou klasikou jezdí po Česku? Dobře, pokud tedy nespěcháte a nechcete lámat rychlostní rekordy. Po asfaltu se Land Cruiser pohybuje ze všech generací nejpřesvědčivěji. Dokonce mu nečiní problém uhánět po dálnici permanentních sto šedesát. Robustní příď dokonce vyklízí levý pruh lépe než vozy s ledvinkami, trojcípou hvězdou nebo čtyřmi kruhy dohromady. Velkým překvapením je pak přijatelná akustická pohoda na palubě, když ve voze můžete i při vyšších rychlostech hovořit nezvýšeným hlasem. V přímém směru je vůz jistý, umí posádku dokonale ukonejšit pohupováním a nízké otáčky motoru zaručují pohodové cestování i na delších trasách. Při stotřicítce diesel točí na šestý rychlostní stupeň necelé dva tisíce otáček.

V téhle Toyotě sedíte hodně vysoko, i na takovou posádku mnichovské X6 se díváte z mírného nadhledu. Díky tomu vidíte přes auta před vámi daleko dopředu a včas můžete reagovat na nenadálé situace. Mimo obce je možné jezdit svižněji, ovšem ne moc. Nutné je mít na paměti vyšší těžiště a nemalou hmotnost vozu. A pokud k tomu přidáte terénní nebo zimní pneumatiky (jako v mém případě), je nutné to s nájezdovou rychlostí do zatáček nepřehánět. Přenos hmotnosti jasně cítíte a podvědomě včas sundáváte nohu z plynu, pak je jízda příjemná a posádka nelítá jako „nudle v bandě“. Většinu nerovností českých silnic zvládá podvozek odfiltrovat, menší problémy mu dělají jen krátké příčné nerovnosti. Po záplatovaném asfaltu umí letět poměrně rychle a posádka není obtěžována.

Převodovka odřazuje ležérně a také jí vyhovuje klidnější jízdní tempo, stejně jako celému vozu. Ve městě si Toyota sjednává respekt a pod její kola se nevrhají nedočkaví chodci. Kočičí hlavy jsou pro ni podobně jako retardéry pak jen výsměchem. Jediným limitem je délka vozu při parkování, šířka je obvyklá a projedete všude jako kdejaké SUV.

To nejlepší ale Land Cruiser předvádí mimo asfalt, v místech kde běžná SUV končí. Karoserie postavená na ocelovém žebřinovém rámu dovoluje tvrdší zacházení. Špatné to není s nájezdovými úhly, vpředu činí 31 stupňů, vzadu 25°, přičemž přechodový uprostřed vozu dosahuje hodnoty 22°. Auto zvládá boční náklon 42 stupňů, což je stejně jako u stoupavosti. Kdo nevyzkoušel, nebude věřit, jak se dokáže tahle Toyota škrábat do kopce. Pokud vjedete do vody, nemusíte se obávat hloubek až do sedmdesáti centimetrů.

Aby byl pohyb v terénu pro řidiče co nejjednodušší, přichystala japonská automobilka systém Crawl Control, udržující stálou rychlost za všech okolností. Otočným voličem si nastavíte rychlost, kterou chcete jet, a kromě točení volantu se o nic nemusíte starat – vůz sám udržuje zvolenou rychlost, ať už pro jízdu do kopce nebo z prudkého kopce. V případě potřeby je tu tlačítko 2ND start, kdy převodovka při rozjezdu zvolí druhý převodový stupeň, což usnadňuje pohyb po kluzkém povrchu. Ve výbavě je rovněž uzávěrka centrálního diferenciálu s omezenou svorností. Vedle toho nechybí terénní pomocník Multi-Terrain Select (tlačítko MTS), kde si volíte, na jakém podkladu se pohybujete. Zda v písku a blátě, štěrku, na kamenech nebo ve velkých výmolech. Podle toho, co zvolíte, upravuje řídicí jednotka chování motoru, brzd a řízení trakce. Pohyb mezi kameny či pařezy usnadňují kamery zachycující kompletní okolí auta. Na středovém displeji můžete také sledovat informace o úhlu natočení kol nebo bočních náklonech. Jízda v terénu je tak maximálně usnadněná.

Pohon všech kol je trvalý. K dobru je tu také redukční převodovka, která je pro jízdu v náročném terénu nutností. O přenos mezi obě nápravy se stará samosvorný diferenciál Torsen, rozdělující točivý moment mezi přední a zadní nápravu v rozmezí od 50 : 50 do 30 : 70. Nikdy se tak nestane, že by nějaké kolo prokluzovalo a ostatní kola se netočila. Když jde do tuhého, má řidič možnost uzamknout nejen mezinápravový diferenciál, ale také ten zadní.

Toyota Land Cruiser je v podstatě takový univerzál, který jezdí slušně po asfaltu a v terénu všem ukazuje záda. Na silnici si dokáže rychle sjednat pořádek a ve městě umí být příjemným společníkem zaručujícím nadhled.

Verdikt: Land Cruiser odveze až sedm lidí bez zavazadel, projede korytem řeky, překoná rozbahněnou lesní cestu, a když na to přijde, utáhne třítunový přívěs. Díky novým elektronickým asistentům je bezpečnější než kdy jindy. Na asfaltu se na limity dané konstrukcí vozu dostane dříve než naškrobená SUVéčka, přesto se nemusíte bát – tahle Toyota je dostatečně bezpečná. Díky robustní konstrukci Land Cruiser přežije určitě déle, než si myslíte. A cenu si obhájí bez problémů.

Toyota Land Cruiser 2,8 D-4D 6AT Executive

  • Převodovka: pohon všech kol, automatická 6°převodovka
  • Motor: 2 755 ccm, vznětový přeplňovaný čtyřválec
  • Cena: 1 119 900 Kč / Testovaný vůz: 1 769 900 Kč
  • Rozměry: Výška 1 845 / Šířka 1 855 / Délka 4 840 / Rozvor 2 790
  • Výkon/točivý moment: 130 kW (177 k) / 3 400 ot/min / 420 Nm / 1 400–2 600 ot/min
  • Zrychlení: 12,7 s
  • Maximální rychlost: 175 km/h
  • Objem palivové nádrže: 87 litrů
  • Spotřeba: oficiální 7,4 / test 10,4 l/100 km
  • Hmotnost: 2 280/2 990 kg
  • Zavazadelník: 553 l

Petr Šikl (text), Vojtěch Zikmund (foto)