Model Qashqai je typickým zástupcem vozů konstruovaných pro provoz po silnicích, ne pro radovánky v terénu. Nic na tom nemění ani fakt, že automobil stojící na pomezí SUV a crossoveru by některé motoristy mohl k výletům mimo zpevněné komunikace svádět.

Když se v roce 2006 objevila na trhu první generace Nissanu Qashqai, výrobce jasně řekl, že jde o vůz šitý na míru evropským zákazníkům. To se potvrdilo, když si vůz získal řadu příznivců, a to i v České republice. Klíčem k úspěchu se přitom stala jedinečná ovladatelnost, díky níž ani motorista zvyklý na automobil menších rozměrů neměl s Qashqaiem žádnou práci a hned si dokázal užívat příjemnou jízdu. Tato klíčová vlastnost pak zůstala zachována i v případě vozu druhé generace, který vstoupil na trh v roce 2013.

Na modelu druhé řady je ještě více patrný vliv Renaultu, pod jehož křídla japonský Nissan patří. Použitá technika pocházející od francouzské automobilky se ale na trhu s ojetými vozy neprojevuje negativně rychlejším poklesem cen, jako je tomu u automobilů značky Renault. Nissan má stále punc japonské kvality, a pokud k tomu přičteme popularitu modelu Qashqai, je jasné, že se žádný cenový pád konat ani nemůže. Zejména dnes, v době, kdy automobily typu SUV stále nabírají na popularitě, je něco takové prakticky nepředstavitelné. Qashqai druhé generace navíc není na trhu s ojetými vozy zrovna často k vidění. Klidně můžeme říci, že poptávka převyšuje nabídku.

Čtyřkolek je málo

Jestli je Qashqai druhé generace jako ojetina nedostatkové zboží, tak to několikanásobně platí pro jeho provedení s pohonem všech kol. Jako čtyřkolka se totiž dělá pouze v jedné motorizaci, a to se silnějším turbodieselem 1.6 dCi, jehož výkon je 96 kW. Ostatní motorizace jsou pouze v provedení s pohonem předních kol! Ano, vůz sice nese pro našince krkolomné jméno kočovného kmene z Íránu, ale ve skutečnosti je to typický měšťák, vhodný pro kočování tak po asfaltkách, maximálně polních cestách.

Tomu odpovídá i řešení pohonu všech kol. Ten zde nese označení All Mode 4×4 a vyznačuje se tím, že o všem rozhoduje za vás. Systém tedy sám přizpůsobuje vůz jízdním podmínkám přerozdělování točivého momentu. Pohon všech kol tak automaticky reaguje na změny v přilnavosti vozovky, což řada motoristů ocení, ale nemalému počtu to může také vadit. Jak moc bude Qashqai čtyřkolka, o tom zde prostě nerozhodujete vy. Ať už za pohon všech kol připlatíte cokoli, auto zkrátka rozhoduje za vás. Otázkou tedy je, zda má cenu pídit se na trhu ojetých vozů po čtyřkolce, jestli není lepší využít většího výběru mezi předokolkami a prostě si najít auto, které vám bude vyhovovat – samozřejmě pokud musíte bezpodmínečně mít Nissan Qashqai. Dobrou zprávou je, že s pohonem All Mode 4×4 nejsou u ojetin problémy.

Čtyři motory, dvě převodovky

Potíže se vyhýbají i převodovkám, i když elektronicky ovládaná převodovka CVT, zde uvedená pod názvem X-Tronic, představuje u ojetého vozu vždy určité riziko. Druhou možností je zvolit klasický manuál. Jde o šestirychlostní převodovku, což oceníte především při jízdě mimo městskou zástavbu, kde se zařazení šestého rychlostního stupně projeví nejen úsporou paliva, ale i menší hlučností pohonné jednotky. Tím rozhodně nechceme říci, že by byl vůz jinak hlučný. Naopak. Qashqai má výhodu v opravdu dobrém odhlučnění prostoru pro posádku. To oceníte jak při delších cestách, tak například v městském provozu, kdy k uším cestujících tolik nedoléhají mnohdy otravné okolní zvuky.

V nabídce pohonných jednotek najdeme pouze přeplňované čtyřválce, a to dva benzinové a dva naftové. Naprostý základ představuje agregát 1.2 DIG-T, pracující s výkonem 85 kW. Pro vůz velikosti Qashqaie bude ale určitě lepší silnější pohonná jednotka, zvláště v případě ojetiny, kdy nevíte, jak se předchozí majitel k automobilu choval. A jestli malý přeplňovaný motor neustále nutil k atletickým výkonům, na něž prostě není stavěný, může to zle ovlivnit jeho spolehlivost. Kromě toho má silnější agregát v takto velkém voze větší předpoklady k úspornějšímu provozu. Proto je jistě lepší zvolit motorizaci 1.6 DIG-T, pracující už s opravdu pěkným výkonem 120 kW – tedy pokud chcete mít pod kapotou benzinový motor.

Nabízejí se totiž ještě dva turbodiesely, a opět zvedáme ruku spíše pro ten silnější. Tím slabším je 1.5 dCi o výkonu 81 kW, zatímco silnějším je novější a spolehlivější pohonná jednotka 1.6 dCi, pracující s výkonem 96 kW. Tento motor se jako jediný montuje i do vozu s pohonem všech kol All Mode 4×4, k dispozici je však i u klasické dvoukolky. Jeho výkon 130 kW bude ve všech jízdních režimech více než dostatečný.

Na co si dát pozor

U všech motorizací představuje rizikový prvek turbodmychadlo. Když pořizujete vůz z druhé ruky, většinou nevíte, jak s ním bylo zacházeno, a právě turbo špatné zacházení nelibě nese. Kdo ještě studený motor nutí do vysokých otáček a s rozhicovaným autem přilétne třeba na benzinku, kde jej hned vypne, ten spolehlivě zadělává na problémy, které pak ale mnohdy potkají až druhého či třetího majitele vozu. Zde vše navíc podpořeno nesmyslným Start-Stop systémem. Při výběru ojetiny se tak zaměřte na kouřivost, ale také bedlivě poslouchejte pohonnou jednotku při volnoběhu, a jestliže se objeví nežádoucí zvuky, pokuste se je identifikovat nebo nechte vůz raději prohlédnout v servisu.

Problémy mohou nastat i s dvouhmotovým setrvačníkem, který nenajdete pouze u základní motorizace 1.2 DIG-T. Jeho špatný stav prozradí typický klapot zespodu motoru při volnoběhu, který změní zvuk nebo zcela utichne při sešlápnutí spojkového pedálu. V případě Nissanu Qashqai druhé generace jde o velice drahý díl, a to zejména v případě benzinové motorizace 1.6 DIG-T, kde i v druhovýrobě přijde na několik desítek tisíc korun a neexistuje jiná alternativa.

Při výběru vozidla prověřte také veškerou elektrickou výbavu a klimatizaci, která může stávkovat. Stejně tak pozor na možné vůle na přední nápravě, které sice nejsou příliš časté, určité riziko tady ale kvůli mizernému stavu našich silnic vždy je. Občas se můžete setkat i se skřípáním brzd. V tomto případě však může být na vině nevhodně vybrané levné brzdové obložení z druhovýroby.

Základní údaje: Nissan Qashqai 1.2 DIG-T

  • Rok výroby: 2014
  • Cena: 309 999 Kč
  • Najeté kilometry: 62 112 km
  • Motor: zážehový přeplňovaný tříválec 1 197 ccm
  • Výkon: 85 kW (115 k) / 4 500 ot/min
  • Točivý moment: 190 Nm / 1 750 ot/min
  • Max. rychlost: 185 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 10,9 s
  • Spotřeba v testu: 6,7 l/100 km

Milan Jirouš (text), Petr Šikl (foto)