V době svého příchodu na trh byla A4 jedním z nejelegantnějších modelů, a i když se na ní začíná podepisovat konstrukční stáří, stále budí dojem německé solidnosti a poctivého přístupu. Dojmy ale často nejsou všechno, jak si řekneme dále. Testovaný model Avant láká na větší praktičnost, ačkoliv zavazadelník o základním objemu 430 l je už z dnešního hlediska silně podprůměrný. Jeho menší objem je vyvážen dobrou přístupností nebo i dělicí síťkou integrovanou v roletě.
Zatímco cestující vpředu mají k dispozici místa dostatek, vzadu už je to horší. Konstrukce s podélně uloženým motorem před přední nápravou a kardanovou hřídelí pohonu quattro znamená, že tři se zde budou nehezky tísnit a pro dva je prostoru stále o trochu méně, než by bylo záhodno, především v podélném směru.
Pozitivem Audi je skutečný důraz na kvalitu zpracování – pokud pomineme běžné opotřebení typu prosezených kožených sedaček či ošoupaných madel, tlačítek a volantu, vše je pevně na svém místě a občasné vrznutí je na devět let stáří velmi dobrým výsledkem. Našly by se ale i ergonomické nedostatky: tím hlavním je středová loketní opěrka vpředu, do níž při zatažení naráží páka ruční brzdy.
Chybička se vloudí
Testované Audi mělo na tachometru lehce přes 111 000 km, což je na téměř deset let provozu poněkud neobvyklá hodnota. Podle informací se také mělo jednat o automobil po prvním majiteli. Stačilo ale krátce zapátrat a na světě se objevila informace o tom, že vůz pochází z Itálie, do ČR doputoval k druhému majiteli v roce 2009 a úroveň opotřebení je na uvedený nájezd poněkud vyšší, než by se dalo čekat – dost možná si někdo před časem pohrál s tachometrem.
Bohužel i takové vozy se v bazarech objevují. Na krytu motoru bylo lihovým fixem připsáno, že po 90 000 km proběhla výměna rozvodů. Ty jsou právě u testovaného 2.5 TDI označovány za problematické, nejčastěji se trhá rozvodový řemen.
Kombinace nejsilnějšího naftového šestiválce, pětistupňové automatické převodovky Tiptronic s řazením tlačítky na volantu a pohonu všech kol quattro může lákat na zábavu za volantem, v tomto konkrétním případě se ale motor ukázal jako nejslabší článek řetězu. Kolísání otáček na volnoběh, vláčný zátah a nelibozvučný projev mají společného jmenovatele, kterým je pravděpodobně opotřebené vstřikovací čerpadlo. Kvalitní náhradní kus rozhodně nepředstavuje levnou záležitost. Naopak repase turbodmychadla je vzhledem k relativní dostupnosti na trhu méně finančně náročným úkonem.
Mohlo být i lépe
Klasický hydraulický posilovač řízení je naladěn na komfortní jízdu, odezva je nevalná a strmost jen průměrná. Také řazení neoplývá rychlostí, hydrodynamický měnič si s přemosťováním netyká a na přeřazení si tak nějakou tu půlvteřinu počkáte. Brzdy, které bývají u A4 druhé generace často kritickým prvkem kvůli zvlněným kotoučům, ovšem fungovaly velmi dobře.
Přitom podvozek dostal naladění, jaké by si zasloužilo lepší pohonný řetězec i ovládání, přenos točivého momentu na zadní nápravu je díky mezinápravovému diferenciálu Torsen hladký, a Audi tak v zatáčkách sedí velmi poctivě. Nakonec jej však těžký diesel přece jen začne vytahovat po tečně ven. Většina řidičů přesto na jeho limity beztak stačit nebude. Tuhost a komfort jsou dobře vyvážené, jen na krátkých příčných nerovnostech typu retardérů si zadní náprava více „drcne“.
O tom, že se zapůjčená A4 už setkala s většími nerovnostmi nebo možná kameny, svědčí i naprasklý plastový límec na podvozku, zkřivená levá koncovka výfuku a pomačkaný lem podélného nosníku. Ostatní partie ochránilo důkladné zakrytování a koroze se podvozku nijak nedotkla. Mezi další závady, které testovanou verzi motoru tu a tam postihnou, lze připočíst vadnou „váhu vzduchu“, která se u motorů TDI už pomalu stala spotřební záležitostí, časté praskání žárovek v hlavních světlometech nebo netěsnící hlavu motoru.
Naštěstí jde o záležitosti, které lze odstranit poměrně levně. Je také potřeba zdůraznit, že především v prvních letech výroby patřilo Audi A4 k populárním modelům mezi zloději, a tak je dobré si co nejdůkladněji prověřit jeho původ i mechanický stav. Pokud narazíte na zachovalý a důvěryhodný kus, je Audi A4 dobrou koupí.
Vnější rozměry
Délka 4544 mm
Šířka 1766 mm
Výška 1428 mm
Rozvor 2650 mm
Rozchod vpředu/vzadu 1528/1526 mm
Vnější průměr zatáčení obrysový 11,4 m
Objem zavazadlového prostoru min/max 442/1184 l
Provozní vlastnosti
Rok výroby 2003
Najeté kilometry 111 000 km
Motor vznětový šestiválec 2496 ccm
Výkon 132 kW (180 k)/4000 ot./min
Točivý moment 370 Nm/1500 ot./min
Max. rychlost 225 km/h
Zrychlení 0–100 km/h 8,6 s
Spotřeba v testu 8,5 l/100 km
Hodnocení EuroNCAP
Dospělí na předních sedadlech: ****
Chodci: *
TÜV Report 2012
2–3 roky: 30.–31. místo, 4,4 % vážných závad, průměrně najeto 64 000 km
4–5 let: 15. místo, 6,2 % vážných závad, průměrně najeto 89 000 km
6–7 let: 15. místo, 11,1 % vážných závad, průměrně najeto 116 000 km
8–9 let: 12.–13. místo, 16,1 % vážných závad, průměrně najeto 128 000 km
10–11 let: 50.–51. místo, 28,7 % vážných závad, průměrně najeto 155 000 km
Časté závady
Praskání žárovek, zvlněné brzdové kotouče a praskající hadice, elektronika a spojkové kotouče převodovky Multitronic, úniky oleje, poruchy imobilizéru, závady váhy vzduchu, opotřebení turbodmychadla, rozvody
Ceny náhradních dílů
Vstřikovací čerpadlo 40 000 Kč, repase turbodmychadla 10 000 Kč, rozvody (sada) 7000 Kč, váha vzduchu (pro 2.5 TDI) 4000 Kč, přední světlomet (1 ks) 3000 Kč, těsnění hlavy válce (1 ks) 1000 Kč, brzdová hadice (1 ks) 300 Kč
Ideální motor
1.9 TDI 96 kW quattro – nižší hmotnost, výborná spotřeba a lepší spolehlivost než u šestiválců 2.5 TDI
2.0 20V 96 kW – spolehlivý, pružný a relativně lehký motor
Na co si dát pozor
2.5 V6 TDI – praskání rozvodového řemene, úniky oleje, opotřebení turbodmychadla
1.8 T – motor často využíván na hranici možností, opotřebení turbodmychadla, vyšší spotřeba
benzínové šestiválce – vysoká spotřeba, obvykle vysoký nájezd
Hodnocení
Dobrý komfort jízdy, obvykle bohatá výbava, spolehlivost novějších modelů, kvalitní zpracování
Menší zavazadelník, méně místa vzadu, tuhý podvozek, větší riziko kradeného či nezákonně upraveného vozu
Doporučení odborníka
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO
Hlavními lákadly jsou prestiž, hodnotně působící interiér i případný pohon všech kol, jímž však disponuje jen asi každá čtvrtá ojetina na trhu. Sdílená koncernová technika je léty prověřená v mnoha modelech, a tak každý zájemce o „áčtyřku“ asi ví, do čeho jde. Pokud jde o motory, je na trhu ojetin největším hitem klasická verze v podobě 1.9TDI. Větší vznětový šestiválec 2.5TDI si v prodejnosti vede o něco hůře kvůli obavám z vyšší spotřeby a vyšších servisních nákladů. Pohon všech kol quattro však byl nejčastěji spojen právě s ním. Bohužel šestiválec nepatří ke zcela bezporuchovým motorům a předkupní kontrola automechanikem není špatný nápad. Zážehových verzí je na trhu jako šafránu, osvědčenou přeplňovanou osmnáctistovku však lze vřele doporučit. V době své největší slávy působila „áčtyřka“ na zloděje jako magnet, a proto by kupující rozhodně neměl podcenit význam prověření legálního původu vozidla. Stejně tak je nutné věnovat zvýšené úsilí při kontrole případných stop po havárii. Riziko špatné koupě je zde totiž kvůli značné oblibě vozu vyšší než u konkurenčních modelů. Vozy zakoupené jako nové v ČR a s doloženými servisními záznamy jsou samozřejmě ceněny o něco více.
Názor majitele
Jaromír Sedlák, Audi A4 Avant 2.5 V6 TDI 2004, najeto 133 000 km
Audi A4 bylo na seznamu mých oblíbených aut už dlouho. Rozhodoval jsem se mezi benzínovým 3.0 V6 a dieselovým V6 a nakonec mě přesvědčila nižší spotřeba. O 2.5 TDI se říká, že se kazí, já si ale nemůžu stěžovat! Sice je dost hlučný, hlavně za studena, ale po zahřátí krásně plynule tahá. Auto jsem koupil z druhé ruky a nechával jsem jen vyměnit brzdové hadičky. Pohon quattro je skvělý, auto krásně sedí a nedám na něj dopustit.
Doporučení redakce
Rozhodně se poohlédněte po některé z verzí s pohonem všech kol quattro. Nejspolehlivější volbou je čtyřválcový motor 1.9 TDI o výkonu 96 kW, náhradní díly pro něj jsou výborně dostupné a s případnou opravou si poradí každý koncernový servis. Testovaný 2.5 V6 TDI na tom se spolehlivostí není zrovna nejlépe a obvykle mívá také podstatně vyšší nájezd. Starší benzínový dvoulitr s pěti ventily na válec je rovněž velmi dobrou volbou, ovšem najdete jej jen jako předokolku. Pozor si dejte na bezestupňovou převodovku Multitronic, starší ročníky na tom se spolehlivostí nejsou právě nejlépe.