Mitsubishi ASX vs Peugeot 3008: dvě cesty, jeden cíl

0

Už na první pohled je jasné, že se obě auta tak trochu vymykají všeobecně zaběhnutným standardům této třídy. A to počínaje vzhledem. Vždyť většina konkurentů spíše připomíná zmenšeninu většího SUV. U Mitsubishi ASX je to ale naopak. Zdá se, jako by šlo o hatchback na vysokých kolech, což je docela překvapivé vzhledem k tomu, že vychází z čistokrevného SUV. Jeho ostře řezaná příď mu dodává na dynamice, stejně tak tvarování zbytku karosérie.

Naopak Peugeot jako by spíše připlul z kategorie MPV. Jeho oblé tvarování dává znát, že si jej budou vybírat hlavně cestovatelé s rodinou, ponejvíce ženy. Francouzská automobilka nicméně zvolila poněkud kontroverzní design. Například čelní maska vás buď zaujme, nebo jí budete maximálně znechuceni. A totéž by šlo prohlásit i o ASX. Pokud netoužíte po extravagantním vzezření, zřejmě půjdete o dům dál.

Kokpit vs. klasika

Zevnějškem tedy oba vozy sází na první dojem, uvnitř tomu ale tak není. Japonec se od Francouze přísně odlišuje (také zde platí, že obě automobilky šly úplně jinou cestou). ASX má totiž velmi jednoduše pojatou palubní desku s několika ovládacími prvky. Mísí se tu tvrdý a měkký plast, vše je na svém místě jak má. Relativně malý volant nám velmi dobře padl do ruky, zvlášť když byl potažen pohodlnou kůží, řadicí páka by mohla mít trochu lepší tvarování. Přístroje jsou v samostatných tubusech a přidávají trochu na sportovním duchu, celkově je ale palubovka spíše nudnou záležitostí.

 

To jestli vleze nějaký skeptik do kokpitu Peugeotu 3008, bude určitě minimálmě udiven. Záměrně zmiňujeme slovo “kokpit”, protože se v něm opravdu budete cítit jako v letadle. Palubní deska plně obemyká řidiče tak, že je co nejvíce oddělen od zbytku posádky. Pocit pilotáže dodává i příplatkový head-up displej, který se nepromítá na čelní sklo, jak bývá zvykem, nýbrž se údaje zobrazují přímo na malém sklíčku na vrchu kapličky. Stačí už jen přidat zaměřovač a vaše stíhačka odpálí první sérii raket na nešťastníka, který vám blokuje cestu.

Překvapení číslo dvě se odehrálo na téma vnitřní prostor. Mitsubishi ASX už na první pohled zařadíte mezi nejmenší z daného segmentu (bavíme se pouze o délce). Peugeot svého rivala sice o něco přerostl, v ostatních ohledech zaostává. Pokud to vyjádříme číselně, pak je ASX kratší o 70 mm, ale širší 53 mm a vyšší o 90 mm. Především má ovšem díky svému “dárci orgánů“ větší rozvor náprav (+63 mm). Ve výsledku to znamená, že sice opticky vypadá jako nejmenší, ale uvnitř budete překvapeni tím, kolik vám toho nabídne.

Peugeot lehce, ale opravdu lehce zaostává. Zákazníky bude lákat na variabilní interiér, čímž pouze potvrzuje fakt, že připlul z kategorie MPV. Nabídne větší maximální objem pro náklad, zavazadelník se třemi polohami dna a šikovně rozdělené páté dveře. Abychom vyvodili v této části nějaký závěr, musíme říci, že dva různé přístupy znamenají po stránce vnitřního prostoru takřka shodný výsledek. I tak zde vítězí ASX, a to především díky většímu rozvoru náprav.

Jeden je úsporný, druhý tichý 

U malých SUV je největší zájem o naftové motory. Proto oba kandidáti přijeli do srovnávacího testu s černou tekutinou v nádrži. Mitsubishi ASX bylo vybavené pohonnou jednotkou, na kterou jsme už několikrát pěli chválu. A nebyli jsme jediní. Japonští inženýři totiž velmi dobře našli správný poměr mezi dynamikou a spotřebou. Vznětový agregát 1.8 D-ID je dvakrát přeplňovaný a díky tomu je schopen nabídnout výkon 150 koní (vyrábí se i jeho slabší varianta – 116 koní). Obě ale mají shodný točivý moment, který činí rovných 300 Nm.

I když je pro nás tento motor jasnou volbou, máme vůči němu i několik výhrad. Krouťák je dostupný mezi 2000-3000 otáček za minutu. Znamená to, že hlavně odspodu toho tato jednotka mnoho nenabízí a vzniká poměrně výrazný turboefekt. To, že lopatky zaberou a začnou vhánět další vzduch do válců, řidič pozná poměrně hlasitým pískáním turbodmychadla. Odměnou za tyto malé strasti je ale velmi nízká spotřeba. Během testu jsme naměřili 6,0 litru na 100 km. Pokud se ale budete umírňovat, dá se klesnout i k pěti. A to je na vůz podobného typu s hmotností 1,6 tuny velmi slušné. Přesně řečeno je to na danou kategorii jedno z nejslušnějších čísel.

Jestliže v případě Mitsubishi hovoříme o horké novince, pak francouzská dvoulitrová jednotka HDI už představuje naprostou klasiku. Větší agregát znamená více výkonu, i když není rozdíl tak markantní, jak byste si asi mysleli. Nejvýkonnější testovaná verze motoru 2.0 HDI disponuje maximem 163 k a vrcholem točivého momentu 340 Nm. Čím určitě poráží svého asijského konkurenta, je chod motoru a plynulejší zátah.

Jenže tyto vlastnosti jsou vykoupeny vyšší spotřebou, což bude v konečném důsledku menší problém. Spousta lidí ráda překousne pískání turba kvůli tomu, že u benzinové pumpy ušetří nějaké ty peníze. V průměru si 3008 řekla přibližně o devět litrů, což bylo dáno přítomností automatické převodovky. Když zavzpomínáme a zalovíme v našem archívu, najdeme zde také test verze s maximálním výkonem 150 koní a manuální převodovkou. Tato kombinace znamenala během testovacího týdne spotřebu 7,1 l/100 km.

Oproti interiéru máme v případě pohonných jednotek naprosto jasné závěry. Kdo hledí především na spotřebu, ten by měl určitě sáhnout po Mitsubishi. Kdo požaduje také klidný a kultivovaný chod, pro něj bude lepší volbou Peugeot.

Základ z hatchbacku jízdně lepší

Další kapitolou, ve které se projevily rozdíly spojené se základem obou automobilů, jsou jízdní vlastnosti. Kdybych to zjednodušil, pak 3008 stojí na podvozku hatchbacku a také tak jezdí. Naproti tomu ASX vychází z většího SUV, což se v zatáčkách ukáže na sto procent. Není to tak dramatické, jak to zní, ale skutečnost je opravdu taková, že si je v zatáčkách Peugeot jistější. Je to dáno jak podvozkem z o nulu menšího sourozence, tak nižší výškou karoserie. Mitsubishi se více naklání, více se houpe, ale je pohodlnější, protože dokáže účinněji zamaskovat vady, díry a výtluky na našich komunikacích.

Pochvalu si zaslouží japonské řízení, jež sice není “upovídané”, nicméně do řidičových rukou přenáší stále ještě slušné množství informací o děním pod koly. Ve spojení s manuální 6stupňovou převodovkou, se kterou je radost pracovat, je řízení malého SUV v uvozovkách řidičským zážitkem, který za volantem Peugeotu nemáte možnost dosáhnout.

Ach ta ekologie

V poslední době se výrobci snaží dbát na ekologii, což ale nemusí vždy dopadnout nejlépe. Takovým příkladem je Mitsubishi ASX a jeho systém AS&G. V překladu jde o funkci start-stop, která má ušetřit nějaké to palivo při čekání na semaforech. Bohužel nám ale přijde, že kombinace s dieselovým motorem není právě nejšťastnější. Nejen ža se agregát při každém startu trochu otřásá a přenáší vibrace do kabiny, start mu navíc trvá neúměrně dlouho. A nezkoušejte AS&G vypnout, když stojíte bez motoru. Už samo nenastartuje, budete muset sami. A vězte, že řidičům za vámi to nebude právě po chuti.

Systém automatického vypínání motoru při stání vozidla jsme v Peugeotu vůbec nenašli (je to dobře nebo špatně?). Ekologové se ale už brzo dočkají hybridní verze, která také bude zároveň jedinou 3008 s pohonem všech kol. Ten u francouzské automobilky supluje takzvaný Grip Control. Sice vás v určitých situacích dokáže zachránit, ale nečekejte zázraky. Pořád je poháněna pouze jedna náprava, takže se na kluzkém povrchu dostanete do úzkých, i kdyby byl Grip Control sebezázračnější.

Testovaná verze Peugeotu 3008 byla vrcholem nabídky. Kromě nejsilnějšího agregátu jsme si mohli vyzkoušet také automatickou převodovku. Sice nám do srovnávacího testu moc nezapadá, ale nemůžeme ji nezmínit, protože nás příjemně překvapila. Musíme se přiznat, že jsme z nějakého důvodu čekali mnohem horší chování, ale nakonec nás o svých kvalitách přesvědčila. Pro srovnání manuálních převodových skříní budeme muset opět sáhnout do archivu. Mitsubishi má sice větší řadicí páku, ale o třídu přesnější chod. To platí bez ohledu na výrazné zlepšení převodovek u moderních Francouzů. Stále v přímé konfrontaci lehce zaostávají.

Peugeot levnější

Drobným problémem by mohla být cena, protože Mitsubishi nabídne více, ale budete si za to muset připlatit. Nejdostupnější jedna-osmička o výkonu 150 k vás vyjde na 599 900 Kč, vrcholné provedení stojí ještě o dalších 170 000 Kč více. Peugeot se stejně výkonným motorem začíná ve výbavě Premium na 574 900 Kč, vrchol tvoří Premium Pack s automatem a akční cenovkou 639 900 Kč. Testovaný exemplář vybavený motorem o výkonu 163 koní přesahuje hranici 700 000 Kč.

Máme tu závěr. Která cesta je lepší? Pokud vůz postavíme na základě hatchbacku, dostaneme jízdní vlastnosti s charakterem obyčejného kombi a variabilnější interiér. Nebo lze zvolit druhou cestu a vycházet z většího SUV, což v konečném důsledku znamená více místa pro cestující, komfortnější, ale ne tak jistý podvozek, alespoň nějaké ambice na zdolání rozbahněné polní cesty no a samozřejmě větší pořizovací cenu.