Všude to je samé Audi, BMW, Mercedes… Proč? Důvod je celkem jednoduchý. Zatímco například u našich západních sousedů jde o celkem běžné značky, v našich končinách panuje kolem těchto automobilek jakási aura výjimečnosti. Především kolem automobilky Audi se podařilo příslušnému oddělení vyprodukovat téměř až neuvěřitelné pověsti. Občas by si člověk mohl začít myslet, že pokud chce něco znamenat, měl by si pořídit nějaký ten model od Audi, BMW nebo případně Mercedesu. V ten okamžik bude v našich končinách budit pozornost, v ten okamžik bude vidět.
Jenže pak tu máme zákazníky, kteří požadují přesný opak. Požadují luxus v nenápadném balení no a těm nezbývá nic jiného, než sáhnout po nějaké alternativě. Velice zajímavou možnosti je automobilka Volvo a vrcholný sedan S80. Pokud nechcete, aby vás kde kdo okukoval, určitě to je správná volba. Nikdo se za vámi ohlížet nebude, a to jak kvůli tomu, že už tento model nějaký ten pátek po českých silnicích jezdí, tak kvůli jeho jednoduchému a maximálně klasickému designu, u kterého si ale můžete být jisti, že ani za deset let nezestárne.
Seversky strohý
A ona švédská designová jednoduchost panuje samozřejmě také v interiéru, kterému dominují především velmi široká křesla, tedy přední sedačky. U Volva jsme si už zvykli na maximálně pohodlné sezení, což se samozřejmě týká také S80, ale opět musím zopakovat to, co se všeobecně píše snad pokaždé. Ano, komfort dostanete v nebývalém množství, nicméně schází výraznější boční vedení. Krátké tratě jsou bezproblémové, ale po několikahodinové jízdě vás kvůli chybějící opoře mohou začít bolet záda.
Palubní deska nebo tenký středový panel jsou věci dobře známé, stejně jako multimediální systém vybavený možná trochu zbytečným dálkovým ovladačem a displejem s výbornou grafikou. Co mě zaujalo, to jsou analogové hodiny umístěné vedle výdechů ventilace. Uznávám, že jde o detail, ale nedá mi to. Vypadají, jako kdyby je tam někdo dal dodatečně, protože v tomto autě prostě musí být analogové hodiny.
Pokud patříte mezi ty, kteří většinou cestují ve druhé řadě, pak se můžete těšit na nadprůměrné pohodlí. S80 nemá problémy ani s prostorem pro kolena, ani s prostorem pro hlavu. Za člověka vysokého necelých 190 cm se stejně vysoký cestující pohodlně posadí a ještě bude mít všude nemalou rezervu. A ono se není ani čemu divit. Rozvor náprav přesahuje 2,8 m. Pro úplnost dodejme, že zavazadelník v základu pojme 480 l.
Naftový charakter
Čím déle pracuji jako motoristický novinář, tím více se mi líbí auta, respektive motory, které mají nějaký charakter. Volvo už nějakou dobu sází na naftové pětiválce a ještě nějakou dobu na ně sázet bude. Je to dobrá zpráva, protože tento motor je opravdu výborný.
Jako už tradičně, i pro S80 si můžete vybrat mezi pětiválcovým dvoulitrem nebo pětiválcovou dva-čtyřkou. Náš případ je ten druhý, protože v kombinaci s pohonem všech kol jiný naftový motor nedostanete. Pod kapotou tedy máme 215 koní a 440 Nm, což stačí autu těžkému něco málo přes 1,7 tuny k akceleraci z nuly na stovku za 7,8 s a k maximální rychlosti 225 km/h.
Naftový pětiválec je při jízdě velmi příjemný, dost silný, tichý a když na to pořádně šlápnete, ozve se hrubší, ale dokonce snad i trochu sportovní zvuk. Tenhle motor má zkrátka přesně to, co jsem měl namysli o pár řádků výše. Má charakter. Není to žádné tuctové čtyřválcové TDI a navíc přidává ještě bonus v podobě zajímavé spotřeby. Ta se ve městě pohybuje kolem devíti litrů, jakmile ale vyrazíte mimo, spadne k šestilitrové hranici. Pohybovat se kolem sedmilitrové hranice není nejmenší problém.
Komfort především
Jak už jsme si řekli, Volvo S80 není žádný drobeček. K hranici dvou tun to má poměrně blízko, což se samozřejmě při jízdě musí projevit. Auto je navíc jednoznačně naladěné na komfort cestování, takže zkoušet cokoliv jiného než příjemnou a klidnou jízdu, případně expresní dálniční jízdu, nemá nejmenší význam. V zatáčkách se karoserie naklání, na nerovnostech se houpe. Možná, že díky pohonu všech kol zvládají pneumatiky souboj s odstředivými silami o něco lépe, pořád má Volvo ale k zajímavé dynamické jízdě po okreskách asi tak stejně daleko jako Řecko k vyrovnanému státnímu rozpočtu.
Je to špatně? Není! Naopak, je to pro řidiče a ostatní cestující přímo výborná zpráva. Občas mívám pocit, že někteří výrobci chtějí nabídnout všechno v jednom. Svůj model tak prezentují jako sportovní, ale zároveň komfortní. Jak známo, toto jsou zcela protichůdné požadavky. I když se třeba podaří díky různým možnostem nastavení tlumičů, převodovky, řízení… dosáhnout kýženého cíle, pořád se nedostanete tam, kam auto jednostranně zaměřené. Volvo S80 je stoprocentně zaměřené na pohodlné cestování a to poskytuje své posádce v míře více než vrchovaté.
Kromě toho se nebrání díky silnému motoru ani expresním dálničním přesunům. Do 200 km/h jde vše bez problému, nad touto hranicí už ale motoru dochází dech a k maximální rychlosti už to přeci jen trochu trvá. Ale kdo potřebuje rychlou akceleraci nad 200 km/h…
Volvo S80 je naprostá klasika. Má klasickou koncepci, klasické tvary, léty prověřenou techniku a vše ostatní zaměřené na komfortní cestování. Pokud je právě pohodlí vaší prioritou číslo jedna, pak budete lepší automobil hledat jen velmi těžko.
Plusy: úsporný motor, nenápadný luxus, spotřeba, komfort cestování
Mínusy: absence bočního vedení, necitlivé řízení
Základní cena: 1 183 500 Kč
Motor: přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem: 2400 cm3
Výkon: 158 kW/4000 ot.min-1
Toč. moment: 440 Nm/1500 – 3000 ot.min-1
Převodovka: automatická šestistupňová
Zrychlení 0-100 km/h:7,8 s
Max. rychlost: 225 km/h
Spotřeba komb.: 6,4 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,3 l/100 km
Rozměry: 4851 x 1860 x 1493 mm
Rozvor: 2835 mm
Provozní hmotnost: 1712 kg
Zavazadelník: 480 l
Nádrž: 70 l