I přesto by měl být Range Rover Sport nejsportovnějším zástupcem luxusní terénní značky. Kdo by ale čekal ostřejší závodnické rysy, bude zklamaný. I testovaný kousek  se totiž drží přísné britské tradice, která už desítky let velí striktně hranatou karoserii. Jen podvozek SUV, který sdílí základ s Land Roverem Discovery, je o něco níže nad zemí a čelní sklo má ostřejší sklon než klasický Ranger Rover.

Pokud se alespoň trochu nezajímáte o auta (co byste tu ale pohledávali?), rozhodně od sebe oba vozy nerozlišíte. Přesto, na rozdíl od Range Roveru bez přídomku Sport, který hravě překoná i ty nejdivočejší nástrahy terénu a přitom hýčká svou posádku pětihvězdičkovým luxusem, je model Sport přece jen určen pro ty, kdo se do přírody vydají jen občas. Jestli vám to nesedí, pak vás odkážu na test vrcholné verze, kterou si už před časem pro vás připravil kolega Lukáš Dittrich.

Luxus i pro sportovce

O luxusní svezení ale jeho posádka v žádném případě nepřichází. Zvláště v maximální výbavě Autobiography, která mimo jiné zahrnuje velmi pohodlná sedadla čalouněná dvoubarevnou voňavou kůží. Cestující vpředu si můžou díky nafukovacím bočnicím nastavit ideální poměr mezi vedením v zatáčkách a komfortem, lidé vzadu zase přivítají vyhřívání sedadel.

Vychutnávat si z nich mohou klasický vysoký posed, nabízející výborný přehled o dění okolo. Zároveň řidič cítí, že má v rukou opravdový kus auta, protože před sebou vidí velkou plochu rovné kapoty. Horší je to s prostorem, z něhož vpředu ukrajuje obrovský středový panel i kombinace nižší střechy a vzpřímených sedadel. Posádka na zadních sedadlech si ale rozhodně stěžovat nebude, ta má místa více. Velkorysý je také zavazadlový prostor. Je schopen pojmout 958 litrů nákladu, po sklopení sedadel až 2013 litrů. S takovými parametry patří Range Rover Sport k tomu nejlepšímu, co jeho třída nabízí.

Nafta v šesti válcích

Testovaný vůz pohání třílitrový turbodiesel TDV6 disponující výkonem 180 kW (245 koní). Mezi jeho přednosti patří slušný zátah vyjádřený maximálním točivým momentem 600 Nm. Ten dokáže parádně zacvičit i s velkým a těžkým SUV, o čemž vypovídá stovka překonaná za 9,3 sekundy. V porovnání s menšími vozy tento údaj sice nepůsobí nikterak závratně, ale na rozdíl od nich Range Rover Sport váží přes 2,5 tuny.

Motor si moje sympatie získal zvukově příjemným projevem, který výrazně vylepšovalo pečlivé utlumení v interiéru. Během testu jsem mu naměřil spotřebu rovných 10 litrů nafty na 100 km při běžné jízdě, při dynamičtějších nárocích stoupla ke 13 litrům.

Doma je na dálnici

Range Rover Sport jménem sice láká vyrazit si na klikaté silničky někam kousek za město, ale přes silný motor to sportovní vůz je jen ve srovnání se svými stájovými kolegy. Proti Porsche Cayenne nebo BMW X6 prostě neobstojí. Ačkoliv je podvozek tohoto sportovně se tvářícího SUV o poznání tvrdší než ve velkém Range Roveru, nerovné komunikace tomuto SUV nedělají dobře, řidič pak má pocit, že auto není dost stabilní. Projevuje se tak vysoká stavba vozu a také jeho váha. Na jízdním zážitku nepřidá ani nekomunikativní řízení s dlouhým převodem.

Teprve když se s Range Roverem Sport dostanete na dálnici, zjistíte, že se konečně dostal domů. Je to ideální stroj na dlouhé přesuny. Svou posádku veze jako limuzína – rychle, nehlučně a se spoustou zábavy, kterou zařídí multimediální systém. Tužší naladění podvozku přitom zlepšuje stabilitu vozu ve vyšších rychlostech, šestistupňový automat řadí sametově a pro rychlejší předjíždění nabízí i sportovní režim. Páčky pod volantem určené pro manuální řazení jsou díky povedenému nastavení automatu téměř zbytečné.

I v terénu umí

Auto se neztratí ani ve chvíli, kdy z asfaltu sjede do terénu. I když má ve srovnání s dalšími vozy této značky podvozek nízko, během testu se ukázalo, že to stačí na většinu překážek, které jsem se s ním rozhodl překonat. Zvládnout by měl i brod hluboký až 70 centimetrů.

Pohon všech čtyř kol nabízí nastavení v několika režimech podle aktuálního terénu a k dispozici je také redukce převodovky na kratší převod nebo asistent pro sjíždění prudkých kopců. Ten zasahuje tak obezřetně, že se mi podařilo krokem sjet prudký svah prašné cesty, aniž bych vůbec musel použít brzdu. Samozřejmostí jsou uzávěry diferenciálu.

O všem, co se s autem děje, přitom řidiče informuje přehledný barevný displej uprostřed palubní desky. Na něm lze zobrazit i záběry ze čtyř kamer umístěných vpředu, vzadu a na zpětných zrcátkách vozu. O svém okolí tak máte dokonalý přehled, ať už jenom parkujete, nebo se snažíte při jízdě terénem držet dál od ostrých balvanů.

Nový Range Rover Sport prostě hrdě pokračuje v tradici luxusních terénních vozů z Albionu. Je to auto, se kterým člověk ráno vyrazí do přírody a večer ho beze studu zaparkuje třeba přímo před operou. Bude ještě zajímavé sledovat, zda se mu znovuzrození na českém trhu podaří a zda zákazníci v novém modelu značky, která je ikonou britské šlechty, najdou zalíbení.

Plusy: Vzhled, luxusní výbava, prostornost, silný motor
Mínusy: Dlouhý převod řízení, vysoká hmotnost, stále malá servisní síť

Základní cena: 1 628 066 Kč
Cena testovaného vozu: 1 964 085 kč

RANGE ROVER SPOR TDV6 Autobiography
Motor přeplňovaný vznětový V6
Objem 2996 ccm
Výkon 180 kW (245 k) při 4000 ot./min.
Točivý moment 600 Nm při 2000 ot./min.
Maximální rychlost 193 km/h
Zrychlení 9,3 s
Převodovka 6stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb 11,2 / 8,1 / 9,2 l/100 km
Spotřeba během testu 10 l/100 km
Palivová nádrž 84 l
Délka x šířka x výška 4783 x 2004 x 1784 mm
Rozvor 2745 mm
Hmotnost 2675 kg
Zav. prostor min/max 958 / 2013 l

Foto: Zuzana Procházková