Tak jako vždy, i tentokrát výrobce hovoří o rozsáhlých změnách zaměřených především na snížení spotřeby a emisí. Právě tohle je důvod, proč omlazená Q5 přichází s novým elektromechanickým posilovačem řízení. Díky němu údajně dokáže auto ušetřit až 0,3 l paliva na 100 km. Dalším bonusem, který přináší nový posilovač řízení, je asistent pro jízdu v pruzích zasahující do řízení.
Když už jsme u těch nových systémů, nelze přeskočit nové tlumiče nabízející možnost nastavení své charakteristiky ve třech úrovních. Další novinkou je systém hlídající mrtvý úhel, který pracuje s dvěma radarovými senzory a sleduje vzdálenost až 70 m. Třetím zajímavým „nováčkem“ je hlídání únavy řidiče, kdy řídící jednotka na základě ovládání pedálů a volantu vytvoří jakýsi profil řidiče a v momentě, kdy se profil začne měnit, vyzve jej k tomu, aby si dal lidově řečeno pauzu. Po stránce designu očekávejte klasické „drobnosti“ v podobě přepracovaných světel jak vpředu, tak vzadu, úpravy se dočkaly také oba nárazníky nebo maska chladiče.
V hlavní roli 2.0 TFSI
V nabídce motorizací najdete celkem pět položek. Nejvíce se zapracovalo na benzinovém čtyřválci, který se dočkal kompletního a velmi rozsáhlé modernizace. Nová je hlava válců s integrovaným výfukem (kvůli rychlejšímu ohřátí), jiný je systém variabilního časování ventilů a kombinace přímého a nepřímého vstřikování paliva. Výsledkem jsou parametry 225 k, 350 Nm, spotřeba v kombinovaném cyklu 7,9 l/100 km a schopnost plnit limity normy Euro 6.
Tenhle motor se samozřejmě stal středem mého zájmu hned po té, co jsem si v Mnichově vyzkoušel ostrou naftovou Q5. V základu dostanete šestistupňovou manuální převodovku, alternativou je dokonce osmistupňový automat, což byl právě případ mého testovaného automobilu. Motor si se samočinnou převodovkou skvěle rozumí a nabídne velmi příjemné svezení. Je absolutně tichý a konstantě zatahuje až k červeným číslům. Výkonu má bez přehánění na rozdávání, jen s tou slibovanou spotřebou to samozřejmě nebude tak krásné. Během první seznamovací jízdy jsem nejel ani rychle, ani vyloženě pomalu. Spotřeba skončila na jedenáctce.
Další novinky?
V touze po co nejnižší produkci emisí a co nejefektivnějším provozu připravili inženýři od Audi ještě jednu zajímavou změnu. Manuální převodovky, které jsou standardem pro čtyřválcové motory, dostaly vyhřívání. A to kvůli tomu, aby se urychlilo zahřátí oleje v převodovce na provozní teplotu a snížil se tak čas, kdy převodovka vykazuje vyšší tření, což (a jsme zase u toho) zvyšuje kromě opotřebení také spotřebu (a emise, přirozeně…). Celé věc zjednodušeně funguje tak, že chladicí kapalina dostala řekněme odbočku do převodovky. Jakmile je motor ohřátý na správnou teplotu, otevře se přívod kapaliny do převodovky.
Kromě všeho zmíněného se do Audi Q5 také nastěhovaly prvky známé z Audi A8 nebo Audi A6. Řeč je například o velice povedeném dřevu připomínajícím palubu lodi a hlavně o multimediálním systému pracujícím ve vyšších verzích s připojením na internet, mapami od společnosti Google a za příplatek lze získat také Wi-Fi hotspot s možností připojit na internet až osm zařízení.
Nabídka po faceliftu zahrnuje motory 2.0 TDI o výkonu 105 kW nebo 130 kW, šestiválce 3.0 TDI s maximem 180 kW, nový benzinový motor 2.0 TFSI (165 kW) a šestiválec 3.0 TFSI (200 kW). Všechny motorizace spolupracují se systémem start/stop. Pro čtyřválce je standardem šestistupňový manuál, u nového dvoulitru si můžete pořídit osmistupňový automat, který je pro změnu standardem pro benzinový šestiválec. Naftový šestiválec používá sedmistupňový S tronic a ten si můžete pořídit také k silnějšímu dieselovému dvoulitru. Kromě základních variant nabízí Audi také hybridní Q5 a už několikrát zmíněnou SQ5, o které se dočtete více v připravovaném zářiovém čísle.