Ve světě letectví se tomu říká glass cockpit – kabina nejmodernějšího „jetu“ vybavená obrazovkami, joysticky a veškerou dostupnou technikou. A podobně jako v kabině nejnovějšího soukromého tryskáče se cítím teď i za volantem nové Audi A8. Možná to byl záměr. Tohle auto je totiž absolutní hi-tech ve všech směrech.
Škarohlíd, závistivec, milovník vrtulek – ti všichni se ušklíbnou. Pche, tohle že je nové auto? Top manažerský sedan dlouhý v základním rozvoru téměř 5,2 metru na první pohled vypadá, jako by ani neprošel důkladnějším faceliftem. Ale tady se měnila celá generace a znalci vědí, že tu nezůstal plech na plechu. Nakonec u nejprestižnějších vozů bývá zvykem, že vzhled se mění spíš méně. Jejich majitelé bývají konzervativní. Co také měnit na velkém sedanu?
Jenže není náhodou v minimalismu genialita? Steve Jobs o tom věděl své. U Audi A8 se zdá, že designéři lehce pohnuli křivkami, zúžili světlomety, zvýraznili masku chladiče a na brzdová světla nasadili moderní OLED diody, jež umožnily udělat z obyčejné věci světelnou instalaci, kterou byste mohli najít v galerii moderního umění. Přijďte ke své nové A8 v noci, stiskněte tlačítko na dálkovém ovládání a vůz vám předvede malou světelnou show.
Rozhodně to ale není showman. I když se na propagačních snímcích auto objevilo třeba v sytě červeném lakování, v drtivé většině skončí černé, stříbrné, šedivé… Luxus ano, ale stále klidně plujme pod radarem a moc neupozorňujme ostatní, že právě kolem nich projel pan CEO. Ten o pozornost rozhodně nestojí. Kdyby ano, pořídil by si třeba Panameru.
Dojem z auta si uděláte už při nastupování. Samotné otevření dveří, tak obyčejná věc, je u A8 o něco vznešenější, jemnější. Zaberete za kliku, dveře se odjistí a přesnou dávkou síly se nechají otevřít. Nazpět stačí lehce přitáhnout, o dovření se postarají elektrické motorky. Myslím, že charakter vozu silně utváří styl palubní desky. Proto se mi líbí, že se němečtí králové přesně drží svého směru. Mercedes je noblesně barokní a nejvíc mu sluší světlé dřevo, BMW sází na sport a hodí se do něj kůže a kov. Nové Audi je přísně technické a plocha, kterou zabírají jen obrazovky, je tak velká, že budete vnímat hlavně je. Zbytek palubovky je pečlivě designově čistý.
I proto si uvnitř připadáte jako v kabině moderního soukromého letadla. Displej s jemným rozlišením nahrazuje klasické budíky. Další dva najdete uprostřed palubní desky. Horní slouží zábavě a navigaci, spodní nastavuje většinu funkcí vozu, třeba klimatizaci nebo jízdní režimy. Nebylo by právě pohodlné pátrat za jízdy po tom, zda jste správně vybrali chtěnou funkci. A tak po každém správném stisku displej zavibruje zpět do bříška prstu. Haptická odezva činí ovládání velmi příjemným. Jen někdy musíte stisknout víc, než jste u běžných dotykových obrazovek zvyklí.
Myslím, že A8 je navíc prvním autem, u kterého Audi nasadilo nový design systému MMI. Ten směřuje zpět k jednoduchosti. Dlaždicové menu má co nejjednodušší grafiku, výběr je proto rychlý, orientace snadná. Proklikejte se ale k navigaci využívající Google Earth a najednou vidíte zemi z ptačí perspektivy, což je na lesklém displeji velmi efektní. Nebo si poslechněte své oblíbené album na parádní soustavě Bang & Olufsen a nechte si zobrazit „cover“ ve vysoké kvalitě. Je to silně uspokojující.
Za volantem Audi A8 ale nebudete ani na chvíli na pochybách, že řídíte nejmodernější auto, které nyní existuje. Jen o bezpečnost se totiž stará více než 40 asistentů. Hlídají vás radar, laser a sada kamer. Poznají, kdy se k vám blíží nebezpečí, a třeba auto i mírně přizvednou, zavřou okýnka a utáhnou pásy, kdyby mělo hrozit, že do něčeho nabouráte vy, nebo naopak někdo nabourá do vás. Z jakékoliv strany. Tenhle vůz je mimochodem prvním na světě, který je v sériové podobě připraven na autonomní řízení levelu 3, kdy už řidič nemusí mít ruce na volantu. Funkce tam je, jen je zablokovaná. Jakmile se prolomí legislativa (a v Německu by to mohlo být už do konce tohoto roku), odblokuje se a máme tu částečně autonomní A8.
Slova hi-tech nebo sci-fi znějí všude kolem. Mám pocit, že bych tak měl hovořit i o nádherném novém volantu. A také o super komfortních sedadlech, která jsou naprosto dokonale měkoučká, ale zároveň vás pevně sevřou. Na první posezení jsem se začal cítit jako ve svém nejoblíbenějším křesle. Jen to, co mám doma, není vybaveno masáží, vyhříváním a odvětráváním. Výsledkem je, že se vám z auta nebude chtít vylézt ani po absolvování tisíc kilometrů dlouhé cesty.
Jediná věc, která mě lehce zaskočila, byly diodové pásky v kabině, které zvýrazňují její kontury. Na první pohled mi přišly nevkusné. Pak ale stačilo jen upravit intenzitu svícení a zvolit vhodné barevné téma (je jich několik, plus je možné měnit barvu podle jízdního režimu vozu) a najednou dokonale doplňovaly interiér. Stejně dobře jako dotykově regulovatelné výdechy čtyřzónové klimatizace, které se po aktivaci elektricky otevřou.
Nebude trvat dlouho a pod kapotou Audi A8 se objeví i majestátní dvanáctiválec. Než se tak ale stane, máte na výběr ze dvou šestiválců. Benzinové 55 TFSI má výkon 340 koní, dieselové 50 TDI 286. Po svezení s tím druhým jmenovaným se mi těžko chápe, proč bych měl chtít jakýkoliv jiný. Je to základní motor, obyčejný nafťák, opět slyším trochu toho pohrdání. Ale opravdu potřebujete něco navíc? Kabina A8 je dokonale odhlučněným prostorem a garantuji vám, že při jízdě nebudete mít ani páru, jaký motor tam vpředu běží. Uvnitř panuje totiž maximální možné ticho a mohou za to například i pečlivě odhlučněná skla.
Zdá se mi navíc, jako by byly osmistupňový automat Tiptronic a plynový pedál vozu nastaveny na mnohem jemnější chování, než jaké najdete u menších a levnějších modelů. Přidáte plyn, ale nedočkáte se trhnutí. Auto se jakoby rozepluje kupředu. Jemnost podtrhuje i řízení, které je v komfortním režimu tak neobyčejně delikátní, že máte pocit, jako byste ovládali počítačovou hru, nikoliv dvoutunové auto. To bych v jiné kategorii aut považoval za minus, tady je to jednoznačně pozitivní vlastnost.
Základní neznamená slabý, točivý moment rovných 600 Nm se stará o velmi dobrou dynamiku. Na dálnici (ano, v Německu) není problém dostat se rychle k 200 km/h. I v této rychlosti vám bude připadat, že je auto nesmírně tiché, takže se bude zdát, že jde navíc o rychlost zcela přirozenou a bezpečnou. Což je u Audi A8 vlastně pravda. V tu chvíli možná bude motor žádat hodně paliva, ale v běžném provozu máte možnost dostat se na hodnoty srovnatelné s menšími vozy, což by vám benzinový motor pod kapotou nemusel dopřát. Jezdil jsem i za 8 litrů nafty na 100 km. Jde to.
Jízda s novou Audi A8 je nevšedním zážitkem nejen díky skvělému odhlučnění, ale i zásluhou propracovaného podvozku, který opět využívá těch nejmodernějších technologií. Vzduch je tu samozřejmostí, dostanete ho v základní výbavě. Funguje jako žehlička na nerovnosti. A to proto, že má jednu skrytou funkci – přizvedávání kol. Kamera na čelním skle pečlivě skenuje vozovku, a pokud vyhodnotí díru, retardér nebo jiný hrbol, pošle signál elektronice a ta pohne koly tak, aby byl dopad na posádku co nejmenší. Ve výsledku se tak dočkáte situace, kdy před sebou vidíte nerovnost, vnitřně se připravíte na náraz, ale nic se nestane. Úžasnější balzám na české silnice byste asi nikde jinde nedostali.
K tomu je tu natáčení zadní nápravy, které z pětimetrového vozu dělá mrštný sedan. Jednak se vám bude velmi dobře manévrovat ve stísněných podzemních garážích nebo uličkách starého města, jednak si užijete na okresce mrštnost mnohem menšího auta. Jako byste řídili A5 Coupé.
Můžete si samozřejmě pohrát s jízdními režimy, které jsem už zmiňoval. Pak se mění chování převodovky, reakce na plynový pedál i samotný pocit v řízení. Popravdě jsem si ale při ostré jízdě připadal za volantem Audi A8 trochu nepatřičně. Posilovač sice ztuhl, ale více informací k rukám od kol nedoputovalo. Stále tu byl ten pocit z počítačové hry. A pak mi také někde v hlavě kolovala myšlenka, že bych raději jel pomalu, abych za volantem Audi A8 zůstal co nejdéle.
S německými manažerskými top sedany je to tak: střídají se v tom, kdo je právě král. Chvíli je to nejnovější Mercedes, pak zase BMW a teď je řada na Audi A8. S tím vším, co přináší, má ale šanci stát dlouho na špici a na konkurentech bude, aby pořádně zabrali a předvedli ještě něco lepšího. Nebudou to mít rozhodně lehké.
Špičce mezi vozy odpovídá samozřejmě i cena. Jenže když se nad ní zamyslíte, musíte jednoznačně dospět k závěru, že takovou hodnotu právě teď tohle auto má. Je to jako s novými televizemi, když nejlepší stojí desetkrát víc než ty obyčejné pro každého. A pokud jste budoucím majitelem Audi A8, dá se hádat, že patříte mezi ty, kteří si rádi připlatí za to nejnovější a nejlepší, prostě hi-tech. To pak 2,5 milionu korun za základ a 3,5 milionu za testovaný kousek s příplatkovou výbavou nemusí být tolik.
Text: Jan Markovič, Foto: Vojtěch Zikmund