Krátká prezentace zbrusu nového crossoveru v minulém čísle se věnovala především naftové jedna-osmičce a výbavě Exclusive. Dnes ale volím z druhého konce nabídky, který bude mezi zákazníky mnohem populárnější: benzínový motor 1.6i 86 kW spojený s pětistupňovou převodovkou, pohonem předních kol a výbavou Tendance. Že je to povědomá kombinace? Ano, přesně v této motorizaci prošlo naší redakcí (a mýma rukama) i Mitsubishi ASX testované v březnovém čísle. Srovnání se proto vysloveně nabízí. Jakou přidanou hodnotu dostanete, pokud zvolíte Japonce ve francouzském kabátě?
Hned první kolo duelu starší sourozenec prohrává na plné čáře. Ne že by ASX bylo ošklivé nebo proporčně nevyvážené, ale C4 Aircross, mimochodem také v bílé pastelové barvě, působí mnohem hodnotněji a takříkajíc o půl třídy výše. Můžeme se dohadovat, zda je za tím povedená příď se komplikovanějšími tvary a Citroënovskými diodami denního svícení, zajímavě ukončený D-sloupek, oblejší střecha, osmnáctipalcová litá kola nebo koncová světla odkazující na hatchback C4. Ve výsledku si ale ani nevšimnete, že ASX a Aircross sdílejí stejné dveře. Jednodušší letecké tvary ASX bohužel v přímém porovnání trochu zanikají v šedi průměru a pokud pro svůj Citroën zvolíte některý z metalických laků, máte pozornost okolí zaručenou.
Usedám dovnitř, rozhlížím se a začínám vypočítávat rozdíly. Ve střední výbavě Tendance je jich bohužel pohříchu méně než navenek a původní dobrý dojem to trochu sráží. Nicméně popořadě: volant s tlustším věncem a hodnotnějšími tlačítky, oblejší hlavice řadicí páky, leskle černé obložení středové konzoly, jiné čalounění látka-kůže a obří střešní okno s elektricky ovládanou clonou a diodovým podsvícením (Mitsubishi jej ovšem nabízí také). Interiér příjemně prosvětlí, zároveň ale trochu ubírá na tuhosti karoserie.
Sluneční svit zároveň dopadá na partie, kde mohl Citroën přece jen trochu přitlačit na pilu, konkrétně jednodotykové ovládání pouze řidičova okna, nepříliš hezké páčky pod volantem s nefrancouzským spouštěním stěračů nebo lehce „předpotopní“ panel rádia s průměrným zvukem. Když už jsme u toho, investice do výrazně lepšího audiosystému Rockford se vyplatí nejen audiofilům. Co mě ale iritovalo ze všeho nejvíce, byl oranžový displej palubního počítače s hrubým rastrem a skokově padajícím ukazatelem stavu paliva. Prostorové podmínky jsou shodné s ASX, tedy zásluhou dlouhého rozvoru velmi dobré, pouze kufr má základní objem 416 l – Francouzi namísto boje o co největší číslo raději pod podlážku ukryli dojezdovou rezervu.
V klidu a beze spěchu
Zážehová jedna-šestka MIVEC má svůj původ v Japonsku a její charakter to prozrazuje bezezbytku. I když ukazatel řazení radí co nejdříve zvolit vyšší převod a nechat otáčky spadnout na „naftových“ 1200/min., pro zátah a rychlejší jízdu musíte naopak motor vytočit až přes 4000. Zejména na dálnici je to znát skutečně citelně: stačí trochu větší kopec (třeba posázavská část D1) a i s nenaloženým vozem je brzy třeba podřadit, aby neztratil rychlost. Ne že by to byl problém, nakonec převodovka má dráhy sice delší, ale přesné, jenže vytočený motor dost zvedá spotřebu. Při dálničním limitu rychle stoupá k devíti litrům. Nebylo by od věci mít ještě v převodech „o šestku více“, minimálně na rovinatých úsecích by nižší obrátky Citroënu prospěly.
Opačné chování však zažijete ve městě, kde poměrně krátká pětka přijde ke slovu už při 50 km/h, na křižovatkách a semaforech úřaduje rychle spínající Stop-start systém a vcelku není problém se vejít do 6,8 litru. Na silnicích okresního formátu potom číslo padá ještě níže na 5,4 l a v kombinaci se tak celkem snadno podíváte pod 7 l/100 km a na minimálně 850 km dojezdu. Na benzínový motor je to velmi slušné, je ale na místě se ptát, zda by výborný 1.6 VTi 88 kW vyvinutý ve spolupráci s BMW nebyl ještě o něco lepší.
Kde Citroën proti ASX neztratil ani na kolech většího průměru, je jízdní komfort. Nemůžete sice počítat s tím, že budete řezat zatáčky, ale na druhé straně mince je měkké a dobře tlumené vyrovnávání boulí. S lehkým motorem nad přední nápravou je Aircross poměrně agilní a dobře ovladatelný, ve vyšších rychlostech však ztrácí stabilitu a prudký poryv větru s ním dokáže nepěkně zamávat. Řízení si odnáší jedna mínus, na čistou jedničku mu schází větší strmost.
Čísla, sumy, koruny
Když dojde na poměřování cen, tahá C4 Aircross coby nováček na trhu za kratší konec lana. Základní nabídku 1.6 Attraction 2WD můžete ze 479 900 Kč snížit o 40 tisíc při financování prostřednictvím Citroënu (bonusem je prodloužená záruka na 5 let/90 000 km). Tím však pouze dorovnáte počáteční cenovku Mitsubishi, které od jarního testu díky momentálním akčním slevám (také s financováním) spadlo až na 384 900 Kč v základní výbavě Inform či 439 900 Kč ve vyšší Invite.
Ve prospěch Aircrossu hovoří jak elegantnější design, tak i možnost sáhnout po jediném skutečně francouzském motoru v nabídce: 1.6 HDi 84 kW. U toho lze navíc vybírat mezi pohonem předních nebo všech kol, v prvním případě s obzvlášť zajímavou spotřebou 4,6 l/100 km.
Citroën zvolil dobrou strategii: sice za něj zaplatíte více (vsadil bych se ale, že brzy nastoupí další „trvale akční“ ceny), nicméně posun v designu exteriéru tento příplatek ospravedlňuje. Škoda že se francouzští návrháři více neodvázali v kabině, kde je japonský původ patrný na první pohled. Uvidíme ještě, co přinese poslední z trojčat, Peugeot 4008. Citroën C4 Aircross má každopádně startovní pozici s větrem v zádech.
Citroën C4 Aircross 1.6i
Technické údaje
Motor
Typ motoru atmosférický zážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Zdvihový objem 1590 cm3
Nejvyšší výkon 86 kW při 6000 ot./min
Nejvyšší točivý moment 154 Nm při 4000 ot./min
PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ
Pohon přední kola
Převodovka pětistupňová manuální
Podvozek
Vpředu/vzadu McPherson/víceprvkové zavěšení
Odpružení přední/zadní vinuté pružiny
Brzdy přední/zadní kotoučové ventilované/kotoučové
Elektronické systémy ABS/EBD, ESP, EBA, ASR
Řízení hřebenové s elektrickým posilovačem s proměnným účinkem
Kola/pneu 7×18“/225/55 R18
Karoserie
Typ/dveře/sedadla samonosná/5/5
Délka x šířka x výška 4341/1799/1632 mm
Rozvor náprav 2670 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu 1545/1540 mm
Objem zavazadlového prostoru 416-442/1193 l
Nájezdové úhly přední/zadní 19,2°/30,1°
Přechodový úhel 18°
Světlá výška 195 mm
Provozní/celková hmotnost 1305/1870 kg
Hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného 685/1100 kg
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost 182 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,3 s
Spotřeba
Město 7,5 l/100 km
Mimo město 4,9 l/100 km
Kombinovaná 5,9 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu 6,9 l/100 km
Emise CO2 135 g/km
Palivová nádrž 63 l
Cena a výbavy
Základní zaváděcí cena 1.6i Attraction 479 900 Kč
Cena testovaného vozu 611 600 Kč
Cena s financováním Citroën 571 600 Kč
Záruky
Technika 2 roky/100 000 kilometrů
Karoserie 12 let